Jaroslav Březina
Jaroslav Březina
Absolvoval pražské Konzervatórium u Zdeňka Jankovského a svoje súkromné štúdium ďalej rozvíjal u Václava Zítka. Počas štúdia sa stal členom vokálnej skupiny Dobrý večer kvintet.
Jeho koncertná činnosť je rozsiahla, najmä v projektoch barokového a klasického repertoáru, na koncertných pódiách v Japonsku, Rakúsku, Nórsku, Taliansku (uvedenie Dvořákovej Stabat Mater v Ríme a Pise), Nemecku, Francúzsku a Španielsku. Spolupracoval s dirigentmi J. Bělohlávkom, Ch. Mackerrasom, O. Dohnányim, S. Baudom, G. Albrechtom, T. Netopilom atď.
Od roku 1993 je sólistom Opery Národného divadla v Prahe, kde vytvoril množstvo úloh domáceho i svetového repertoáru, napr. Mozartov Don Ottavio (Don Giovanni), Tito (La clemenza di Tito), Tamino (Čarovná flauta), Pedrillo (Únos zo serailu) a Ferrando (Così fan tutte), gróf Almaviva (Rossini: Barbier zo Sevilly), Dancairo (Bizet: Carmen), Verdiho Fenton (Falstaff), Alfredo (La traviata) a Macduff (Macbeth), Beppe (Leoncavallo: Komedianti), Zinoviev Borisovič (Šostakovič: Lady Macbeth Mcenského okresu), Smetanovi Vašek a Jeník (Predaná nevesta), Vítek (Dalibor), Štáhlav (Libuše), Skřivánek a Vít (Tajomstvo) a Michálek (Čertova stena), Dvořákovi Jiří a Benda (Jakobín) a Jirka (Čert a Káča), Janáčkov Laca (Jenůfa), Kudrjáš a Tichon (Káťa Kabanová), Rechtor a Komár (Príhody líšky Bystroušky) a Brouček (Výlety pána Broučka), Martinů Janakos a Panait (Grécke pašie) a Maškarón (Hry o Márii), Nemorino (Donizetti: Nápoj lásky), Duch masky (Britten: Gloriana) atď.
Podieľal sa na nahrávke Rybovej Českej omše vianočnej (Deutsche Grammophon), Zelenkovej korunovačnej opery Sub olea pacis et palma virtutis, ktorá v roku 2002 získala ocenenie Cannes Classical Awards, Janáčkovej opery Šárka a Dvořákovej opery Tvrdé palice (všetky tri Supraphon). Janáčkov Zápisník zmizelého uviedol v madridskom Teatro Real, v Národnom divadle, na festivaloch Moravská jeseň a Janáčkove Hukvaldy, v koncertnej sezóne Českej filharmónie a v rokoch 1998-2001 pravidelne uvádzal tento cyklus v Národnom divadle v Prahe. V roku 2016 účinkoval ako Rechtor v Príhodách líšky Bystroušky v inscenácii Jana Lathama-Koeniga a Roberta Carsena v Teatro Reggio v Turíne a ako Števa Buryja v koncertných predstaveniach Její pastorkyňa v Prahe a Londýne s Jiřím Bělohlávkom a Českou filharmóniou. V roku 2022 sa predstavil ako Tichon (Káťa Kabanová) v inscenácii Jakuba Hrůšu a Barrieho Koskyho na Salzburskom festivale. Spolupracoval aj s Českou televíziou (napr. inscenácia opery B. Martinů Hlas lesa). Je držiteľom Ceny Thálie za rok 2015.