Preskočiť menu
Textové zobrazenie | Newsletter - Spravodaj | | | | | Mapa stránok | English | Deutsch
Vyhľadávanie
Slovenské národné divadlo
Obrázková prezentácia

Mediálni partneri Opery SND
Logo partnera - opera1
Logo partnera - Logo OS
Roman Polák

Roman Polák

Opera / Umelecký súbor / Režiséri / hosťujúci režiséri

Fotogaléria


 


Roman Polák patrí k najvýraznejším slovenským režisérskym osobnostiam. Po absolvovaní divadelnej a rozhlasovej réžie na VŠMU nastúpil do Štátneho divadla v Košiciach, potom do Divadla SNP v Martine, kde bol istý čas aj umeleckým šéfom. Nasledoval režisérsky post v nitrianskom Divadle A. Bagara, krátke pôsobenie v slobodnom umeleckom povolaní – a opäť nové angažmán v Divadle Astorka Korzo, v Štátnom divadle Košice (kde bol zároveň umeleckým šéfom činohry), režírovanie a šéfovanie v Činohre SND a pôsobenie v Divadle Astorka Korzo. V súčasnosti je Roman Polák opäť riaditeľom a režisérom Činohry SND, kde režíroval nasledujúce inscenácie: G. Tabori – Mein Kampf (1991), W. Shakespeare – Romeo a Júlia (1992), F. Wedekind – Lulu (1993), K. Horák – Nebo, peklo, Kocúrkovo (1994), E. Maliti-Fraňová – Krcheň nesmrteľný (2003), V. Klimáček – Hypermarket (2005), Ch. Hampton – Popol a vášeň (2006), T. Kusá – S mamou (2007), V. Hugo, R. Polák – Kráľ sa zabáva (2007), P. Čechov – Tri sestry (2008), L. N. Tolstoj – Anna Kareninová (2009), dramatizácia R. Polák a D. Majling, P. O. Hviezdoslav – Herodes a Herodias (2009). Je autorom viacerých dramatických adaptácií divadelných hier.

Popri pôsobení na Slovensku pracoval aj v estónskom Talline (Marivauxove Dotyky a spojenia; 1989), v Chicagu naštudoval Shakespearovho Macbetha (1992) v parížskom Theatre Moliére Puškinovu drámu Kamenný hosť alebo Don Juan (1999). Svojimi prácami zaujal aj v Prahe a Brne.

Roman Polák je činný aj v pedagogickej oblasti. Začiatkom deväťdesiatych rokov začal externe spolupracovať s Konzervatóriom v Bratislave. V rokoch 1994 a 1996 bol externým pedagógom na Janáčkovej Akadémii múzických umení v Brne. Od roku 2007 pôsobil ako externý, od 2011 je interným pedagógom na VŠMU.

Za svoju tvorbu získal nasledujúce ocenenia:
Inscenácia Ujo Váňa bola odmenená Výročnou cenou Literárneho fondu. Cenou slovenskej kritiky Dosky boli ohodnotené inscenácie diel: M. Gorkého – Scény z Domu Bessemenovcov – Meštiaci za najlepšiu inscenáciu sezóny (1998), A. N. Ostrovského – Les (1997), A. P. Čechova – Ivanov za najlepšiu inscenáciu a najlepšiu réžiu (2006), L. N. Tolstého – Anna Kareninová za najlepšiu réžiu (2009) a J. B. P. Molièra – Mizantrop za najlepšiu réžiu (2010).
Inscenácia Ivanov (A. P. Čechov) sa stala Udalosťou sezóny 2005/2006 a získala Dosky za najlepšiu inscenáciu, réžiu, scénu, kostýmy a scénickú hudbu. Na Medzinárodnom festivale malých scén JoaikimInterFeste v Srbsku získala Cenu za vizuálne pôsobenie inscenácie. Polák získal tiež Krištáľové krídlo v kategórii Divadlo a film za rok 2007. Za réžiu inscenácie Koniec hry (autor Dušan Mitana) dostal Roman Polák Cenu Ministra kultúry Slovenskej republiky za rok 2010. Za činnosť na prospech Bratislavského samosprávneho kraja udelil Polákovi jeho predseda v roku 2010 Pamätný list. Ďalej to boli: Výročná cena v oblasti divadla od Literárneho fondu (2005) za výnimočnú úpravu a réžiu hry Play Gorkiy alebo letní hostia. Výročná cena v oblasti divadla od Literárneho fondu (2006) za réžiu hry A. P. Čechova Ivanov. Prémia Slovenského literárneho fondu (2007) za hru Kentauri / Scény o živote a smrti. Výročná cena v oblasti divadla od Literárneho fondu (2008) za réžiu inscenácie hry A. P. Čechova Tri sestry a za réžiu inscenácie hry I. S. Turgeneva Mesiac na dedine. Výročná cena v oblasti divadla od Literárneho fondu (2009) za inscenačné stvárnenie románu L. N. Tolstého Anna Kareninová a za réžiu inscenácie hry Jána Nováka Tolstoj a peniaze. Výročná cena v oblasti divadla od Literárneho fondu (2010) za réžiu inscenácie hry P. O. Hviezdoslava Herodes a Herodias a za réžiu inscenácie hry J. B. P. Molièra Mizantrop.
Najúspešnejšie martinské inscenácie Dotyky a spojenia (pôvodný názov Spor 1988) P. de Marivauxa a Brechtov Baal (1989) reprezentovali československé divadlo na medzinárodných festivaloch po celej Európe. Obe predstavenia mali úspech na prehliadkach vo Wroclawi a Toruni v Poľsku, Baal sa stal významnou festivalovou udalosťou v Moskve, Dotyky a spojenia na BITEF-e v Belehrade – a obe predstavenie s ročným odstupom (1988 a 1989) nadchli divákov a odbornú kritiku v škótskom Edinburghu (1991). Inscenácia Dotyky a spojenia dostala dokonca The Guardian Critics´Choice, čo je prestížne odporučenie kritikov denníka The Guardien.

Okrem divadelnej práce sa Roman Polák venuje aj televíznej tvorbe (príbeh o neľahkom zápase skupiny kňazov proti totalitnej moci, TV film ... a kamene budú kričať (1991), koprodukčný maďarsko-slovenský videofilm Aminina pamiatka, film Nové utrpenie Antona (oba uviedli na festivale vo francúzskom Remeši), s televíznym filmom Belisa (podľa Lorcu) sa zúčastnil na medzinárodnom festivale IMPUT v Prahe (1990).



Réžia
Gioacchino Rossini: Barbier zo Sevilly

Réžia
Gioacchino Rossini: Figaro sem, Figaro tam


Polák Roman

Polák Roman

Riaditeľ Činohry SND

Newsletter

Vstupenky

Program

Dnes hrámeNasledujúce predstavenie

štvrtok, 19. 10. 2017, 19:00
Jacques Fromental Halévy
Židovka

Anketa

Kupujete si programy k inscenáciám?

áno, vždy
27,94%

záleží od titulu predstavenia
26,28%

podľa ceny (drahé nekupujem)
22,35%

zaobídem sa i bez nich
23,43%

Počet hlasujúcich: 31255