Preskočiť menu
Štandardné zobrazenie | Newsletter - Spravodaj | | | | | Mapa stránok | English | Deutsch
Vyhľadávanie
Slovenské národné divadlo
Obrázková prezentácia
Mediálni partneri projektu:Rádio DevínJe to tak

Modrý salón

Modrý salón je miestom stretnutí s divadelníkmi, literatúrou a hudbou, miestom na živé intelektuálne debaty. Každý mesiac sa v troch typoch programov Tvoríme, Prezentujeme, Diskutujeme môžu diváci, vášniví diskutéri a vyznávači poézie, prózy i drámy stretnúť s našimi hereckými a inými známymi osobnosťami.

APRÍL

27. 4. o 19.30 POĽSKÁ DRÁMA V SALÓNE
Inscenované čítania z textov najlepších súčasných poľských dramatikov. Akými témami žijú súčasní poľskí autori, čo alebo kto ich znepokojuje, aká rôznorodosť žánrov, foriem a tém exituje na kultúrnom poli poľskej drámy, ale i všeobecný prehľad súčasného diania v poľskom divadle ponúkne sprievodca večerom, divadelný teoretik Marek Godovič.

Koncept a realizácia: Marek Godovič, Miriam Kičiňová, Veronika Stepanovičová, Max Sobek, Mário Drgoňa

29. 4. o 19.30 ČASY, ČASY, MRCHA ČASY - P. O. HVIEZDOSLAV
Divadelné uvedenie menej známych Hviezdoslavových textov, ktoré svedčia o veľkosti génia a nadčasovosti nášho národného básnika.
Poetické uvažovanie o vzťahu k majetku, peniazom, vlastníckym prejavom a úskaliach mamony. (Sú to napríklad básne Pomsta mŕtvych, Deľba dedičstva, Noc je, Časy, časy, mrcha časy, kedyže sa polepšíte a ďalšie...)
Inscenácia vzniká v rámci línie divadla poézie, v ktorej sa poézii pokúšame dať nový divadelný javiskový jazyk.

Účinkujú: Štefan Bučko, Peter Pavlík, Andrej Remeník
Réžia: Peter Weinciller Dramaturgia: Miriam Kičiňová

MÁJ

4. 5. o 19.30 SLOVO VÁLKOVO – PETER PAVLAC
(fiktívny dialóg na hrane priepasti alebo pokus hľadať argument) Podvečer v izbe hotela Carlton na 2. poschodí 25. marca 1988. Deň, ktorý vošiel do našich dejín ako otvorený prejav odporu voči komunistickému režimu. V hre Slovo Válkovo pátrame po pohnútkach a utajených rozporoch svojho najväčšieho básnika a zároveň i ministra kultúry Miroslava Válka.

Účinkujú: Emil Horváth, František Kovár
Réžia: Emil Horváth
Dramaturgia: Miriam Kičiňová, Peter Pavlac
Scéna a kostýmy: Peter Janků
Výber hudby: Sisa Michalidesová

5. 5. o 19.30 LENI – VALERIA SCHULCZOVÁ A ROMAN OLEKŠÁK
Cenu DOSKY 2014 v kategórii Najlepší ženský herecký výkon sezóny 2013/2014 získala Zdena Studenková za postavu Leni Riefenstahlovej.

Pôvodná slovenská hra Leni autorskej dvojice Valerie Schulczovej a Romana Olekšáka je o fiktívnom stretnutí dvoch skutočných ľudí. Legendárneho moderátora Johnnyho Carsona, ktorého „The Tonight Show Starring Johnny Carson“ patrila tridsať rokov k najsledovanejším talkshow Ameriky, a kontroverznej Leni Riefenstahlovej, „dvornej režisérky“ Adolfa Hitlera.

Účinkujú: Zdena Studenková, Ľubomír Paulovič, Mária Kráľovičová, Peter Brajerčík, a. h./Juraj Bača, a. h.
Réžia: Valeria Schulczová
Dramaturgia: Roman Olekšák a Miriam Kičiňová
Scéna: JaOnMi (Ján Ptačin, Ondrej Zachar, Michal Lošonský)
Hudba: Martin Hasák

9. 5. o 19.30 MIER CHATRČIAM! VOJNU PALÁCOM! – GEORG BÜCHNER
Pozoruhodná osobnosť nemeckej literatúry, autor, ktorý predbehol svoju dobu, Georg Büchner (1813 – 1837), mal iba dvadsaťjeden rokov, keď napísal jeden z najrevolučnejších nemeckých textov Mier chatrčiam! Vojnu palácom! (Posol hessenského vidieka). Text naozaj prekvapil. Žiadne veľké slová, také zdevalvované 40 rokov po Veľkej francúzskej revolúcii, iba konkrétne čísla, mená a príklady. A predsa strhujúca výpoveď, jasný radikalizmus a odhalenie celého mechanizmu moci, politiky a vlády.

Účinkuje: Robert Roth
Preklad: Andrej Zmeček
Úprava a réžia: Ingrid Timková
Dramaturgia: Miriam Kičiňová
Scéna a kostýmy: Ema Teren

10. 5. o 19.30 LENI – VALERIA SCHULCZOVÁ A ROMAN OLEKŠÁK
Cenu DOSKY 2014 v kategórii Najlepší ženský herecký výkon sezóny 2013/2014 získala Zdena Studenková za postavu Leni Riefenstahlovej.

Pôvodná slovenská hra Leni autorskej dvojice Valerie Schulczovej a Romana Olekšáka je o fiktívnom stretnutí dvoch skutočných ľudí. Legendárneho moderátora Johnnyho Carsona, ktorého „The Tonight Show Starring Johnny Carson“ patrila tridsať rokov k najsledovanejším talkshow Ameriky, a kontroverznej Leni Riefenstahlovej, „dvornej režisérky“ Adolfa Hitlera.

Účinkujú: Zdena Studenková, Ľubomír Paulovič, Mária Kráľovičová, Peter Brajerčík, a. h./Juraj Bača, a. h.
Réžia: Valeria Schulczová
Dramaturgia: Roman Olekšák a Miriam Kičiňová
Scéna: JaOnMi (Ján Ptačin, Ondrej Zachar, Michal Lošonský)
Hudba: Martin Hasák

12.5. o 16.00 DOBRODRUŽSTVO V IZRAELSKOM DIVADELNOM SVETE
THEORY EVENT Dobrodružstvo v izraelskom divadelnom svet Prednáška izraelskej teoretičky Olgy Levitanovej o súčasnej izraelskej dráme. Izraelské divadlo patrí k najmladším na svete. Svoju históriu začalo písať približne pred viac ako sto rokmi – vyše polstoročia pred zrodom štátu Izrael. Od samého začiatku sa izraelské divadlo zaoberalo myslením a osudmi repatriovaných mladých Židov, ktorí prišli hlavne z východnej Európy s úmyslom vybudovať modernú a liberálnu židovskú spoločnosť a kultúru. Hebrejské divadlo začínalo v ťažkých podmienkach: nebolii žiadni profesionálni herci či režiséri, neexistovali postavené divadelné budovy a takmer žiadne hry napísané po hebrejsky. Napriek tomu však nadšenci hebrejského divadla ukázali divákom dôležitosť a potrebu národnej divadelnej scény a v neuveriteľne krátkom čase sa im podarilo úspešne vytvoriť národný repertoár. Avšak problém nedostatku hier v hebrejčine pretrvával a texty uvádzané v izraelských divadlách do roku 1960 boli zväčša prekladmi z iných jazykov, vrátane jazyka jidiš. Potom sa stal ďalší zázrak a v Izraeli sa objavilo množstvo pôvodných dramatikov, ktorí začali písať hry najrôznejších žánrov a foriem. Niektorí z nich vytvorili absurdný divadelný jazyk, iní sa zamerali na dokumentárnu drámu či na poetické a silne štylizované hry, ďalší preferovali jazyk frašky. Takmer všetky hry však prispeli k myšlienkam humanistickej a liberálnej spoločnosti.
Olga Levitanová (1954) Je absolventkou magisterského štúdia v odbore teória a história divadla na Divadelnej, filmovej a hudobnej akadémii v ruskom Leningrade a má titul PhD. z Hebrejskej univerzity v Jeruzaleme. Profesionálnu kariéru začala ako divadelná kritička v Leningrade a Moskve, kde zastávala aj pozíciu odborníčky na nezávislé divadlo v Asociácii ruských divadelných umelcov. V roku 1989 sa repatriovala do Izraela, kde v súčasnosti pôsobí ako pedagogička, vedecká pracovníčka a akademická poradkyňa na Katedre teatrológie na Hebrejskej univerzite v Jeruzaleme. Okrem toho je pedagogickou pracovníčkou na Katedre umeleckej pedagogiky na Akadémii vzdelávania Davida Yellina. Pracuje aj ako predsedníčka Izraelského centra pre dokumentáciu múzických umení na Univerzite v Tel Avive. V odbornom výskume sa venuje fenoménu multikultúrneho divadla, židovskému a izraelskému divadlu a ruskému modernistickému divadlu. Na tieto témy vydala viacero článkov v akademických časopisoch a publikáciách a je iniciátorkou a spoluorganizátorkou mnohých medzinárodných konferencií a výskumných projektov. Okrem toho je členkou Umeleckej komisie pre medzinárodnú publicitu izraelského divadla a publikuje recenzie moderných izraelských divadelných produkcií v popredných divadelných časopisoch v Izraeli.
V anglickom jazyku, tlmočené do slovenčiny.

12. 5. o 17.00 Antológia izraelskej drámy
Prezentácia novej publikácie Divadelného ústavu za účasti dramatičky Savyon Liebrechtovej, dramatika Joshuu Sobola a teatrologičky Olgy Levitanovej. Publikácia Antológia izraelskej drámy predstavuje tri divadelné hry, ktorých autormi sú izraelskí dramatici Hanoch Levin, Joshua Sobol a dramatička Savyon Liebrechtová. Hry zaradené do tohto výberu sú zo žánrového i tematického hľadiska rôznorodé: Rekviem Hanocha Levina (preklad Alexandra Ruppeldtová) možno označiť ako mystérium a podobenstvo zároveň, Geto Joshuu Sobola (preklad Alexandra Ruppeldtová) je dokumentárnou metadivadelnou hrou a Savyon Liebrechtová sa v Banalite lásky (preklad Jana Juráňová) priblížila k žánru biografickej drámy. Všetky tri hry sa zaoberajú problematikou humanistických hodnôt vo výnimočných situáciách a možno ich charakterizovať aj ako drámy ideí, metaforickým spôsobom vyjadrujúce kritické názory o ľudstve. Súčasťou publikácie je štúdia o izraelskom divadle a dráme, ktorej autorkou je izraelská teatrologička Olga Levitanová.
Savyon Liebrechtová (1948) Študovala literatúru a filozofiu na Univerzite v Tel Avive. Jej texty hovoria o dopadoch holokaustu na deti a vnúčatá tých, ktorí prežili, ale aj o konflikte medzi Izraelčanmi a Palestínčanmi, či o strete nábožensky praktizujúcich a nepraktizujúcich Židov. Liebrechtovej diela boli preložené do piatich jazykov a príbehy z nich sa stali predlohou pre dva filmy. Jej najznámejšou divadelnou hrou je Sonya Mushkat, ktorú predstavilo Národné izraelské divadlo Habima v roku 1998, text Hovorím s tebou po čínsky uvedený v Divadle Beit Lessin získal Cenu za najlepšiu izraelskú hru v roku 2004. Banalita lásky vychádza zo vzťahu Hannah Arendtovej a Martina Heideggera a jej inscenácia v Divadle Beit Lessin získala Cenu za najlepšiu izraelskú hru v roku 2009. Liebrechtová je laureátkou mnohých ocenení, vrátane dvoch Cien predsedu vlády za literatúru a troch talianskych cien za hru Freudove ženy. Jej hry boli inscenované aj v zahraničí, napríklad v USA, Nemecku, Turecku či Poľsku.
Joshua Sobol (1939) Absolvoval filozofiu na Sorbonnskej univerzite a neskôr systémovú analytiku na École Nationale d’Informatique v Paríži. V roku 2008 získal titul Doctor Philosophiae Honoris Causa na Weizmanovom vedeckom inštitúte v Izraeli. Je autorom sedemdesiatich ôsmich hier a troch románov a režisérom dvadsiatich piatich inscenácií. Sobolova medzinárodná kariéra sa začala v roku 1983, keď inscenácia jeho hry Weiningerova noc, v produkcii Divadla v Haife, bola pozvaná na oficiálnu časť festivalu v Edinburghu. Jeho drámu Geto uviedol nemecký režisér Peter Zadek v roku 1984 na scéne Freie Volksbühne v Berlíne, neskôr ju naštudoval Nicholas Hytner v britskom Royal National Theatre v roku 1989. Hra bola preložená do viac ako dvadsiatich jazykov, inscenovaná v divadlách vo vyše dvadsiatich piatich krajinách sveta a získala mnohé medzinárodné ocenenia. Od roku 1995 Sobol spolupracuje s režisérom Paulusom Mankerom na viacerých projektoch, ktoré skúmajú rôzne formy divadelného zážitku. V anglickom jazyku, tlmočené do slovenčiny. 
V anglickom jazyku, tlmočené do slovenčiny.

13. 5. o 16.00 TROJBOJ
Inscenované čítanie finálových textov súťaže Dráma 2016

Podujatie Trojboj je vyvrcholením súťaže Dráma o najlepší pôvodný dramatický text. Pôvodne vzniklo s cieľom predstaviť formou inscenovaných čítaní finálové texty súťaže. V súčasnej podobe je výzvou nielen pre autorov, ale aj pre režiséra a hercov, ktorí finálové texty prezentujú festivalovému publiku. Na divákov tak opäť čaká dráma v strede pomyselného dramatického ringu. Dráma je súťaž dramatických textov v slovenskom alebo českom jazyku. Do 17. ročníka súťaže bolo prijatých tridsaťsedem textov, z toho tridsať napísaných v slovenčine a sedem v češtine. Súťaž tak v tomto ročníku zaznamenala tretiu najvyššiu účasť. O finalistoch a víťazovi súťaže rozhodovala päťčlenná porota v zložení: Viliam Klimáček (dramatik, režisér), Vladislava Fekete (riaditeľka Divadelného ústavu, dramaturgička), Patrik Lančarič (režisér), Miriam Kičiňová (dramaturgička, lektorka dramaturgie Činohry SND) a Andrea Domeová (dramaturgička Divadla ASTORKA Korzo ´90). Meno víťaza bude vyhlásené počas slávnostného odovzdávania ocenení festivalu. Súťaž Dráma 2016 vyhlásil Divadelný ústav v spolupráci s Činohrou Slovenského národného divadla. Partnerom súťaže je RTVS – Rádio Devín.

17. 5. o 19.30 ČASY, ČASY, MRCHA ČASY – PAVOL ORSZÁGH HVIEZDOSLAV
Poetické uvažovanie o vzťahu k majetku, peniazom, vlastníckym prejavom a úskaliach mamony básňami Pavla Országha Hviezdoslava Pomsta mŕtvych, Deľba dedičstva, Noc je, Časy, časy, mrcha časy, kedyže sa polepšíte. Inscenácia divadla poézie, v ktorej poézii dávame nový divadelný javiskový jazyk.

Účinkujú: Štefan Bučko, Peter Pavlík, Andrej Remeník
Réžia: Peter Weinciller
Dramaturgia: Miriam Kičiňová
Pohybová spolupráca: Michal Dudáš
Hudobná spolupráca: Vlaďa Semanová Široká
Scéna a kostýmy: Markéta Plachá

22. 5. o 19.30 PROROCKÉ POZNANIE CHALÍLA DŽIBRÁNA
Stretnutie s poéziou libanonsko-amerického básnika, ktorého zbierky Zlomené krídla, Záhrada či Prorok patria k nezabudnuteľným reflexiám lásky, priateľstva, viery a múdrosti. Prorocké poznanie je putovaním po ceste spirituálneho bohatstva, uvažovanie nad večným poriadkom vecí, nad láskou, ktorá má silu nanovo obnoviť všetky toky energie, a smrťou, ktorá je len odvrátenou časťou života.

Chalíl Džibrán (* 1883 – † 1931) bol libanonský básnik, prozaik a výtvarník.

Preklad: Marián Dujnič
Účinkujú: Anna Javorková, František Kovár
Hudba: Vladislav Šarišský

24. 5. o 19.30 LENI – VALERIA SCHULCZOVÁ A ROMAN OLEKŠÁK
Cenu DOSKY 2014 v kategórii Najlepší ženský herecký výkon sezóny 2013/2014 získala Zdena Studenková za postavu Leni Riefenstahlovej.

Pôvodná slovenská hra Leni autorskej dvojice Valerie Schulczovej a Romana Olekšáka je o fiktívnom stretnutí dvoch skutočných ľudí. Legendárneho moderátora Johnnyho Carsona, ktorého „The Tonight Show Starring Johnny Carson“ patrila tridsať rokov k najsledovanejším talkshow Ameriky, a kontroverznej Leni Riefenstahlovej, „dvornej režisérky“ Adolfa Hitlera.

Účinkujú: Zdena Studenková, Ľubomír Paulovič, Mária Kráľovičová, Peter Brajerčík, a. h./Juraj Bača, a. h.
Réžia: Valeria Schulczová
Dramaturgia: Roman Olekšák a Miriam Kičiňová
Scéna: JaOnMi (Ján Ptačin, Ondrej Zachar, Michal Lošonský)
Hudba: Martin Hasák

25. 4. o 19.30 LÚČE OTCOVSTVA – KAROL WOJTYLA
Poetické divadelné zamyslenie o hľadaní identity otcovstva.

Nádherná filozoficko-poetická hra jednej z najväčších osobností 20. a 21. storočia – Karola Wojtyłu (Jána Pavla II.) hovorí o vysoko aktuálnych témach – o absencii a potrebe otca v súčasných rodinách, o témach materstva, synovstva i samoty.
Inscenácia je hosťovaním Teatra Colorata, ktoré spolupracuje s členmi Činohry SND Štefanom Bučkom a Monikou Potokárovou.

Účinkujú: Štefan Bučko, Jana Valocká, Monika Potokárová
Réžia: Peter Weinciller
Preklad z poľského originálu: Lucia Selepová
Dramaturgia: Juraj Fotul
Hudba: Igor Baar
Pohybová spolupráca: Helena Žitňanová a Vojtech Takáč


JÚN

1.6. o 19.30 TICHÝ BIČ – JANA JURÁŇOVÁ

Hra Jany Juráňovej Tichý bič skúma osud jedného z najznámejších slovenských prozaikov 20. storočia Mila Urbana, ktorý počas vojnového slovenského štátu pôsobil ako hlavný redaktor Gardistu – tlačového orgánu Hlinkovej gardy, hlásnej trúby nacistického režimu. Začiatkom 70. rokov 20. storočia, keď si Milo Urban viac ako sedemdesiatročný v nedobrovoľnom ústraní pokojne nažíval so svojou oddanou manželkou v Chorvátskom Grobe pri Bratislave. Pokojne, až kým ho nenavštívil mladý redaktor...

Účinkujú: Božidara Turzonovová, Ján Gallovič, Branislav Deák, a. h.
Réžia: Alena Lelková
Dramaturgia: Darina Abrahámová
Scéna a kostýmy: Juraj Poliak

2.6. o 19.30 MIER CHATRČIAM! VOJNU PALÁCOM! – GEORG BÜCHNER
Pozoruhodná osobnosť nemeckej literatúry, autor, ktorý predbehol svoju dobu, Georg Büchner (1813 – 1837), mal iba dvadsaťjeden rokov, keď napísal jeden z najrevolučnejších nemeckých textov Mier chatrčiam! Vojnu palácom! (Posol hessenského vidieka). Text naozaj prekvapil. Žiadne veľké slová, také zdevalvované 40 rokov po Veľkej francúzskej revolúcii, iba konkrétne čísla, mená a príklady. A predsa strhujúca výpoveď, jasný radikalizmus a odhalenie celého mechanizmu moci, politiky a vlády.

Účinkuje: Robert Roth
Preklad: Andrej Zmeček
Úprava a réžia: Ingrid Timková
Dramaturgia: Miriam Kičiňová
Scéna a kostýmy: Ema Teren

8.6. o 19.30 TICHÝ BIČ – JANA JURÁŇOVÁ
Hra Jany Juráňovej Tichý bič skúma osud jedného z najznámejších slovenských prozaikov 20. storočia Mila Urbana, ktorý počas vojnového slovenského štátu pôsobil ako hlavný redaktor Gardistu – tlačového orgánu Hlinkovej gardy, hlásnej trúby nacistického režimu. Začiatkom 70. rokov 20. storočia, keď si Milo Urban viac ako sedemdesiatročný v nedobrovoľnom ústraní pokojne nažíval so svojou oddanou manželkou v Chorvátskom Grobe pri Bratislave. Pokojne, až kým ho nenavštívil mladý redaktor...

Účinkujú: Božidara Turzonovová, Ján Gallovič, Branislav Deák, a. h.
Réžia: Alena Lelková
Dramaturgia: Darina Abrahámová
Scéna a kostýmy: Juraj Poliak

9. 6. o 19.30 BRANNÉ CVIČENIE...
Drobná oslava slovenskej ženskej poézie, na ktorej sa budú podávať texty troch vynikajúcich autoriek – Mily Haugovej, Taťjany Lehenovej a Kataríny Kucbelovej, v prvom divadelnom spracovaní. Svet – chirurgicky presne rysovaný slovami poetiek – precedený cez sitko (seba)irónie, humoru, (ne)skúsenosti a nadhľadu troch interpretiek v intenzívnom slovno-hudobnom trialógu.

Účinkujú: Katarína Šafaříková, Monika Potokárová, Anna Rakovská
Dramaturgia a réžia: Katarína Šafaříková, Monika Potokárová, Anna Rakovská, Miriam Kičiňová
Pohybová spolupráca: Zuzana Sehnalová

12. 6. o 19.30 LENI – VALERIA SCHULCZOVÁ A ROMAN OLEKŠÁK
Cenu DOSKY 2014 v kategórii Najlepší ženský herecký výkon sezóny 2013/2014 získala Zdena Studenková za postavu Leni Riefenstahlovej.

Pôvodná slovenská hra Leni autorskej dvojice Valerie Schulczovej a Romana Olekšáka je o fiktívnom stretnutí dvoch skutočných ľudí. Legendárneho moderátora Johnnyho Carsona, ktorého „The Tonight Show Starring Johnny Carson“ patrila tridsať rokov k najsledovanejším talkshow Ameriky, a kontroverznej Leni Riefenstahlovej, „dvornej režisérky“ Adolfa Hitlera.

Účinkujú: Zdena Studenková, Ľubomír Paulovič, Mária Kráľovičová, Peter Brajerčík, a. h./Juraj Bača, a. h.
Réžia: Valeria Schulczová
Dramaturgia: Roman Olekšák a Miriam Kičiňová
Scéna: JaOnMi (Ján Ptačin, Ondrej Zachar, Michal Lošonský)
Hudba: Martin Hasák

20. 6. o 19.30 ČASY, ČASY, MRCHA ČASY – PAVOL ORSZÁGH HVIEZDOSLAV
Poetické uvažovanie o vzťahu k majetku, peniazom, vlastníckym prejavom a úskaliach mamony básňami Pavla Országha Hviezdoslava Pomsta mŕtvych, Deľba dedičstva, Noc je, Časy, časy, mrcha časy, kedyže sa polepšíte. Inscenácia divadla poézie, v ktorej poézii dávame nový divadelný javiskový jazyk.

Účinkujú: Štefan Bučko, Peter Pavlík, Andrej Remeník
Réžia: Peter Weinciller
Dramaturgia: Miriam Kičiňová
Pohybová spolupráca: Michal Dudáš
Hudobná spolupráca: Vlaďa Semanová Široká
Scéna a kostýmy: Markéta Plachá

22.6. o 19.30 MIER CHATRČIAM! VOJNU PALÁCOM! – GEORG BÜCHNER
Pozoruhodná osobnosť nemeckej literatúry, autor, ktorý predbehol svoju dobu, Georg Büchner (1813 – 1837), mal iba dvadsaťjeden rokov, keď napísal jeden z najrevolučnejších nemeckých textov Mier chatrčiam! Vojnu palácom! (Posol hessenského vidieka). Text naozaj prekvapil. Žiadne veľké slová, také zdevalvované 40 rokov po Veľkej francúzskej revolúcii, iba konkrétne čísla, mená a príklady. A predsa strhujúca výpoveď, jasný radikalizmus a odhalenie celého mechanizmu moci, politiky a vlády.

Účinkuje: Robert Roth
Preklad: Andrej Zmeček
Úprava a réžia: Ingrid Timková
Dramaturgia: Miriam Kičiňová
Scéna a kostýmy: Ema Teren

23. 6. o 19.30 NEPOLEPŠENÝ SVÄTEC – ĽUBOMÍR FELDEK – PREMIÉRA
Inscenáciou hry Ľubomíra Feldeka pokračujeme v Modrom salóne v projekte divadelného stvárnenia osudov významných osobností našich dejín. Tentoraz sme si vybrali širokej verejnosti nie príliš známu, o to však významnejšiu postavu katolíckeho disidenta a lekára Silvestra Krčméryho. Hra Nepolepšený svätec alebo Vy máte v rukách moc, my pravdu sa sústreďuje na mravné posolstvo jeho života vo väzení, kde ho nedokázali zlomiť ani najbrutálnejšími metódami vtedajšej ŠtB. Jeho živá viera mu pomohla prekonať dnes až takmer neuveriteľné spôsoby mučenia, ktoré mali za cieľ priviesť ho k „polepšeniu“, teda k popretiu jeho viery a súhlasu s mocenskými princípmi vládnutia komunistickej diktatúry. Silvester Krčméry sa však „nepolepšil“, prejavil obrovskú vnútornú silu, obstál aj v najťažších skúškach a zamietol všetky rozhodnutia súdov, na základe ktorých by mohol byť prepustený, ak by aspoň čiastočne priznal svoju vinu, pretože žiadnu necítil. Hra sa odohráva v dvoch časových rovinách – v deväťdesiatych rokoch v jeho ordinácii, kde ho navštívi jeho bývalý vyšetrovateľ, a v päťdesiatych rokoch na rôznych miestach jeho vyšetrovania a väznenia. Nevyhnutnosť pokánia a povznášajúca sila odpustenia sú nepatetickou hĺbkovou témou hry a jej odkazom aj pre súčasnosť.

Účinkujú: Richard Autner a Matej Marušin, a. h.
Réžia: Kamil Žiska
Dramaturgia: Peter Kováč
Scéna a kostýmy: Peter Janků

24. 6. o 19.30 NEPOLEPŠENÝ SVÄTEC – ĽUBOMÍR FELDEK
Inscenáciou hry Ľubomíra Feldeka pokračujeme v Modrom salóne v projekte divadelného stvárnenia osudov významných osobností našich dejín. Tentoraz sme si vybrali širokej verejnosti nie príliš známu, o to však významnejšiu postavu katolíckeho disidenta a lekára Silvestra Krčméryho. Hra Nepolepšený svätec alebo Vy máte v rukách moc, my pravdu sa sústreďuje na mravné posolstvo jeho života vo väzení, kde ho nedokázali zlomiť ani najbrutálnejšími metódami vtedajšej ŠtB. Jeho živá viera mu pomohla prekonať dnes až takmer neuveriteľné spôsoby mučenia, ktoré mali za cieľ priviesť ho k „polepšeniu“, teda k popretiu jeho viery a súhlasu s mocenskými princípmi vládnutia komunistickej diktatúry. Silvester Krčméry sa však „nepolepšil“, prejavil obrovskú vnútornú silu, obstál aj v najťažších skúškach a zamietol všetky rozhodnutia súdov, na základe ktorých by mohol byť prepustený, ak by aspoň čiastočne priznal svoju vinu, pretože žiadnu necítil. Hra sa odohráva v dvoch časových rovinách – v deväťdesiatych rokoch v jeho ordinácii, kde ho navštívi jeho bývalý vyšetrovateľ, a v päťdesiatych rokoch na rôznych miestach jeho vyšetrovania a väznenia. Nevyhnutnosť pokánia a povznášajúca sila odpustenia sú nepatetickou hĺbkovou témou hry a jej odkazom aj pre súčasnosť.

Účinkujú: Richard Autner a Matej Marušin, a. h.
Réžia: Kamil Žiska
Dramaturgia: Peter Kováč
Scéna a kostýmy: Peter Janků

27. 6. o 19.30 LENI – VALERIA SCHULCZOVÁ A ROMAN OLEKŠÁK
Cenu DOSKY 2014 v kategórii Najlepší ženský herecký výkon sezóny 2013/2014 získala Zdena Studenková za postavu Leni Riefenstahlovej.

Pôvodná slovenská hra Leni autorskej dvojice Valerie Schulczovej a Romana Olekšáka je o fiktívnom stretnutí dvoch skutočných ľudí. Legendárneho moderátora Johnnyho Carsona, ktorého „The Tonight Show Starring Johnny Carson“ patrila tridsať rokov k najsledovanejším talkshow Ameriky, a kontroverznej Leni Riefenstahlovej, „dvornej režisérky“ Adolfa Hitlera.

Účinkujú: Zdena Studenková, Ľubomír Paulovič, Mária Kráľovičová, Peter Brajerčík, a. h./Juraj Bača, a. h.
Réžia: Valeria Schulczová
Dramaturgia: Roman Olekšák a Miriam Kičiňová
Scéna: JaOnMi (Ján Ptačin, Ondrej Zachar, Michal Lošonský)
Hudba: Martin Hasák

28.6. o 19.30 KEĎ AUTOR MÁ SVOJU PRAVDU – VEČER VENOVANÝ LUIGIMU PIRANDELLOVI
V roku 2017 oslávime 150. výročie narodenia významného talianskeho autora Luigiho Pirandella. Nositeľ Nobelovej ceny za literatúru mal absolútny cit pre divadlo. Právom sa jeho oslava bude odohrávať v divadle, ale nielen divadlom. Bude to večer o jeho živote, s jeho básňami, s ukážkami z divadelných inscenácií, bude to uvažovanie o divadle, jeho zmysle, o postave autora, ktorého hľadalo šesť postáv a pritom on má svoju vlastnú pravdu a jasnozrivo strháva masky z tvárí. Bude to ponorenie sa kdesi medzi hranicu divadla a fikcie. Jedna z obľúbených Pirandellových tém je hľadanie identity autora, ale aj hľadanie morálnych étosov v rozbúrenom čase spoločenských premien. Bude to večer inscenovaného čítania, dobrých ukážok z dobrej literatúry, skvelej kávy a jedného významného človeka – autora Luigiho Pirandella.
Večer pripravujeme v spolupráci s Talianskym inštitútom v Bratislave.

Večerom sprevádza: Soňa Šimková a Michal Denci
Účinkujú: študenti herectva VŠMU
Realizácia: Veronika Stepanovičová, Max Sobek, Mário Drgoňa, Miriam Kičiňová

29. 6. o 19.30 NEPOLEPŠENÝ SVÄTEC – ĽUBOMÍR FELDEK
Inscenáciou hry Ľubomíra Feldeka pokračujeme v Modrom salóne v projekte divadelného stvárnenia osudov významných osobností našich dejín. Tentoraz sme si vybrali širokej verejnosti nie príliš známu, o to však významnejšiu postavu katolíckeho disidenta a lekára Silvestra Krčméryho. Hra Nepolepšený svätec alebo Vy máte v rukách moc, my pravdu sa sústreďuje na mravné posolstvo jeho života vo väzení, kde ho nedokázali zlomiť ani najbrutálnejšími metódami vtedajšej ŠtB. Jeho živá viera mu pomohla prekonať dnes až takmer neuveriteľné spôsoby mučenia, ktoré mali za cieľ priviesť ho k „polepšeniu“, teda k popretiu jeho viery a súhlasu s mocenskými princípmi vládnutia komunistickej diktatúry. Silvester Krčméry sa však „nepolepšil“, prejavil obrovskú vnútornú silu, obstál aj v najťažších skúškach a zamietol všetky rozhodnutia súdov, na základe ktorých by mohol byť prepustený, ak by aspoň čiastočne priznal svoju vinu, pretože žiadnu necítil. Hra sa odohráva v dvoch časových rovinách – v deväťdesiatych rokoch v jeho ordinácii, kde ho navštívi jeho bývalý vyšetrovateľ, a v päťdesiatych rokoch na rôznych miestach jeho vyšetrovania a väznenia. Nevyhnutnosť pokánia a povznášajúca sila odpustenia sú nepatetickou hĺbkovou témou hry a jej odkazom aj pre súčasnosť.

Účinkujú: Richard Autner a Matej Marušin, a. h.
Réžia: Kamil Žiska
Dramaturgia: Peter Kováč
Scéna a kostýmy: Peter Janků

Bližšie informácie o jednotlivých podujatiach v Modrom salóne na www.snd.sk

Modrý salón, to sú večery pre tých, ktorých zvedavosť ešte stále núti klásť si otázky o svete okolo nich.
Modrý salón, to sú večery pre tých, ktorí sa chcú tešiť aj z malých pôvabov umenia.
Modrý salón, to sú večery pre tých, čo radi prijmú pozvanie na netradičné stretnutie so svojimi obľúbenými hercami.

Podujatia sa konajú v novej budove SND na štvrtom poschodí Činohry v Modrom salóne.

Vstupenky v pokladniciach SND a online na www.navstevnik.sk

VIDEO:


Súbor PDFModrý salón - pôdorys Stiahnuť (PDF, 562,5 kB)