Roman Polák

Roman Polák

Gastregisseure

ROMAN POLÁK po absolvovaní školy roku 1982 pôsobil v činohre Štátneho divadla v Košiciach a od roku 1984 v Divadle SNP v Martine. Výsledky jeho práce v martinskom divadle ho zaradili medzi najvýznamnejších divadelných režisérov osemdesiatych rokov. Jeho réžie neboli vždy prijímané jednoznačne, vždy však rozvírili pokojnú hladinu a boli výzvou na polemické diskusie. Predstavenia Romana Poláka svojím významom presahovali rámec slovenského divadla.

Najúspešnejšie martinské inscenácie Dotyky a spojenia (pôvodný názov Spor, 1988) P. de Marivaux a Brechtov Baal (1989) reprezentovali česko-slovenské divadlo na medzinárodných festivaloch po celej Európe. Obidve predstavenia mali úspech na prehliadkach vo Wroclawi a Toruni v Poľsku, Baal bol udalosťou v Moskve, Dotyky a spojenia na BITEF v Belehrade a obidve predstavenia s ročným odstupom (1988 a 1989) nadchli divákov a odbornú kritiku v škótskom Edinburghu. Inscenácia Dotyky a spojenia dostala dokonca The Guardian Critics´Choice, čo je prestížne ocenenie kritikov denníka The Guardian.

V rokoch 1990-1996 nebol Roman Polák v trvalom angažmá. Z tohto obdobia je výrazná etapa spolupráce s národnými divadlami v Bratislave, Prahe a Brne. Od roku 1990 je priebežná jeho spolupráca s Divadlom Astorka - Korzo ´90. Najskôr ako hosťujúci režisér a od roku 1996 do roku 2000 bol interným režisérom Astorky. Od roku 2005 je opäť režisérom Astorky. Nezabudnuteľné sú jeho inscenácie: dramatizácia Kafkovho Procesu (Polák - Porubjak, 1992), spoločný projekt so Štúdiom L+S Rostandov Cyrano z Bergeracu (s M. Lasicom v titulnej úlohe, ktorý bol na repertoári 11 rokov, 1993), Shakespearov Kupec benátsky (1994), Ruská tetralógia: A. P. Čechov Ujo Váňa (1995), F. M. Dostojevskij Zločin a trest, ktorý v dramatizácii J. Nováka – českého spisovateľa žijúceho v USA – dostal názov Vražda sekerou v Svätom Peterburgu (1999), Play Gorkij – Polákova adaptácia Letných hostí (2004).

Roman Polák, režisér osobitého a nezameniteľného rukopisu, vytvoril vyše sto inscenácií. Pripomeňme si ešte niektoré z tých skorších: H. Ibsen Peer Gynt (Štátne divadlo Košice, 1981), S. Stratiev Autobus (Štátne divadlo Košice, 1981, K. Horák Medzivojnový muž (Divadlo SNP Martin, 1984), W. Shakespeare Sen noci svätojánskej (Divadlo SNP Martin, 1985), F. Švantner - R. Polák Nevesta hôľ (Divadlo SNP Martin, 1986), T. Rózewicz Pasca (Divadlo SNP Martin, 1986), P. de Marivaux Triumf lásky (Divadlo A. Bagara v Nitre, 1991), K. Horák Divný Janko (Apokalypsa podľa Janka /Kráľa/) (Divadlo SNP Martin, 1994) a K. Horák „....príď kráľovstvo Tvoje....“ (Divadlo SNP Martin, 1996). Roku 2000 inscenoval v mestskom divadle v Brne Ibsenovho Peer Gynta a roku 2004 hru Toma Stopparda Arkádia. V roku 2000 inscenoval Koltésov Návrat do púšte v pražskom Činohernom klube a v roku 2003 dramatizáciu Sologubovho románu Diablova hojdačka.

V opere Štátneho divadla Košice inscenoval dve opery Pucciniho operu Tosca a Mozartovho Dona Giovanniho. V Štátnej opere v Banskej Bystrici naštudoval roku 2008 Suchoňovu Krútňavu, roku 2010 Cikkerovu operu Coriolanus – inscenácia patrila medzi najúspešnejšie v divadelnej sezóne a kritikou nominovaná na divadelné DOSKY vo viacerých kategóriách.

O spoluprácu s Romanom Polákom prejavili záujem aj divadlá v zahraničí. V estónskom Talline pripravil Marivauxove Dotyky a spojenia (1989), v Chicagu (Shakespeary Repertory) Shakespearovho Macbetha (1992) a v Paríži v Théatre Moliere to bol Puškinov Kamenný hosť alebo don Juan (1999).

Roku 2007 získal Krištáľové krídlo v kategórii divadlo a film. Minister kultúry udelil Romanovi Polákovi Cenu MK SR za rok 2010. Prestížnou cenou slovenskej kritiky Dosky bolo ohodnotené predstavenie Gorkého Meštiaci za najlepšiu inscenáciu roku a Ostrovského Les za najlepšiu inscenáciu a najlepšiu réžiu. Roman Polák získal niekoľkokrát Výročné ceny Literárneho fondu - roku 2006 Ivanov (Divadlo Martin), za najlepšiu réžiu a inscenáciu, roku 2009 za réžiu hry Anna Kareninová (SND) a roku 2011 za réžiu hry Mizantrop (Divadlo Martin). Roku 2012 to bola Výročná cena Jána Cikkera za naštudovanie a uvedenie opery Jána Cikkera Coriolanus (Štátna opera Banská Bystrica).

Neprehliadnuteľná je spolupráca Romana Poláka s televíziou. Koprodukčný maďarsko-slovenský videofilm Aminina pamiatka (R. Polák napísal taktiež scenár podľa maďarského prozaika Fusta), Nové utrpenie Antona (scenár K. Horák - R. Polák). Obidva filmy boli vybrané na festival do francúzskeho Remeša (1998 a 1999). Roku 2010 nakrútil videofilm Diabol, podľa poviedky L.N. Tolstoja.

Roman Polák bol v rokoch 2000 - 2002 umeleckým šéfom činohry Štátneho divadla Košice. V rokoch 2006 - 2008 bol riaditeľom Činohry SND.

R é ž i e Romana Poláka v Činohre SND:

16. 2. 1991 G. Tabori: Mein Kampf 
20. 6. 1992 W. Shakespeare: Romeo a Júlia 
19. 6. 1993 F. Wedekind: Lulu 
10. 6. 1995 K. Horák: Nebo, peklo, Kocúrkovo 
5. 4. 2003 E. Maliti-Fraňová: Krcheň Nesmrteľný 
16. 4. 2005 V. Klimáček: Hypermarket 
7.10. 2006 Ch. Hampton: Popol a vášeň 
8. 6. 2007 T. Kusá: S mamou 
10.11.2007 V. Hugo: Kráľ sa zabáva 
29. 3. 2008 A. P. Čechov: Tri sestry 
13. 6. 2009 L. N. Tolstoj: Anna Kareninová 
14. 11. 2009 P. O. Hviezdoslav: Herodes a Herodias