Don Quijote

Balet so španielskym temperantom

Na prahu sezóny, ktorá sa nesie v znamení storočnice slovenského profesionálneho divadla, si pripomíname baletné výročie – 150 rokov od prvého uvedenia baletu Don Quijote. Dielo na motívy románu španielskeho spisovateľa Miguela de Cervantesa a hudbu Ludwiga Minkusa predstavil v roku 1869 Marius Petipa v moskovskom cárskom Veľkom divadle. Legendárny autor klasických baletných diel vložil milostný príbeh Kitri a Basila do fantazijného sveta Dona Quijota, ktorý sa vydal na cestu, aby našiel dámu svojho srdca. Balet ako parafrázu večného boja s veternými mlynmi, ktorý inšpiroval v priebehu 20. storočia veľkých choreografov, akými boli Zacharov, Golejzovskij, Lopuchov, Anisimov, Gusev, Gorskij, k vytvoreniu svojich verzií, uvádzame v naštudovaní znalcov klasických diel Vasilija Medvedeva a Stanislava Feča. Autormi výpravy sú renomovaní ruskí výtvarníci, scénograf Andrei Voitenko a kostýmová výtvarníčka Jelena Zajceva. Autorom hudobného naštudovania a dirigentom je Dušan Štefánek. Vasilij Medvedev a Stanislav Fečo sú nášmu baletnému publiku známi ako autori úspešných klasických diel Korzár a Esmeralda. O ich treťom titule hovorí choreograf a režisér Vasilij Medvedev: „Minkusov balet Don Quijote zaujíma v mojom živote špeciálne miesto. Už v detstve bol jedným z mojich najobľúbenejších baletov, neskôr počas štúdia na Vaganovovej baletnej akadémii som mal to šťastie, že tento titul bol prvým, v ktorom som ako tanečník účinkoval. Niektoré scény a obrazy časom z baletu vypadli a už sa nikdy neinscenovali, ale obrazy ako Prollogue alebo Dance of the Serpantines z 2. dejstva v mojej pamäti zostanú navždy. Po mnohých rokoch choreografickej práce som sa cítil pripravený vytvoriť svoju inscenáciu Dona Quijota. Mojou túžbou a cieľom bolo vrátiť sa k štruktúre pôvodnej verzie Mariusa Petipu. Pri inscenovaní a obnovovaní ,stratených’ scén som tiež zachoval fragmenty majstrovského diela z neskoršej verzie Alexandra Gorského.“ Medvedev vychádzal z Petipových režijných poznámok, ktoré ako skutočný znalec Petipu majstrovsky preniesol Nadácii Mariusa Petipu/Petipa Heritade Fund za pomoc pri hľadaní historického materiálu a možnosť využívať jeho archív,“ dodáva choreograf. Balet Don Quijote v choreografii Vasilija Medvedeva podľa Mariusa Petipu uviedli v dlhšej kompletnej verzii v Litovskom národnom balete vo Vilniuse v roku 2016. Premiéru sprevádzal divácky úspech a priaznivé kritiky v médiách. Pavol Juráš o inscenácii napísal na portáli OperaPlus: „Prvé dejstvo na námestí je okázalou prehliadkou španielskeho koloritu, ktorý Petipa tak miloval, a radostným divadelným tableau. Sancho Panza je vycibrenou figúrou, podobne ako Quijote, nápadník Gamacho a otec Kitri. Nikto neskĺzol k lacnej karikatúre a splošťovaniu charakterov. Novátorské je druhé dejstvo v cigánskom tábore. Takú pôsobivú scénu cigánskeho tábora v rokline osvietenej mesačným svitom sme ešte v Quijotovi nevideli. Minkusov balet Don Quijote inscenoval v Balete SND po prvý raz Karol Tóth v roku 1970. Jeho ďalšie dve premiéry sa konali v roku 2001 a 2004 v choreografii Rafaela Avnikjana, podľa Máriusa Petipu. Inscenácia s množstvom postáv dáva príležitosť viacerým tanečníkom na prezentáciu tanečnej i hereckej bravúry. V hlavných úlohách sa predstavia sólisti Baletu SND Olga Chelpanova, Tatum Shoptaugh, Silvia Najdená, Sumire Shojima, Sakura Shojima, Erina Akatsuka, Konstantin Korotkov, Artemyj Pyzhov, Viacheslav Krut, Yuki Kaminaka, Andrej Szabo, Juraj Žilinčár a ďalší.

Eva Gajdošová, dramaturgička Baletu SND