Hudbu k baletu Tulák Chaplin som komponoval spolu s Chaplinom

Nové pôvodné dielo o legende čiernobieleho plátna a jednej z najvýznamnejších umeleckých osobností 20. storočia Charliem Chaplinovi uviedol choreograf a režisér Daniel de Andrade na hudbu Carla Davisa.

 

 

Túto dvojicu tvorcov (spolu so scénickým a kostýmovým výtvarníkom Markom Baileym) už dobre poznáme z úspešného baletu Nižinskij – Boh tanca. Prvé ohlasy po premiére a záujem divákov na inscenáciu Tulák Chaplin naznačujú, že tanečná podoba geniálneho umelca, ktorého 130. výročie od narodenia si práve pripomíname, sa v repertoári Baletu SND stane rovnako úspešným titulom ako tá predchádzajúca.

S otázkou, aký podiel na vzniku partitúry má Charlie Chaplin, sme pred premiérou pôvodného baletu Tulák Chaplin oslovili autora hudby Carla Davisa. „V úvodných titulkoch všetkých Chaplinových filmov od roku 1918 sa uvádza – hudba: Charles Chaplin. Možno ho teda považovať aj za skladateľa? Podľa môjho názoru áno. Nie však v konvenčnom zmysle. Sám tvrdil, že on len vytvoril akési „la-la-la“ podľa hudby, ktorú mu pre filmy skomponoval celý rad skladateľov. No v jeho štýle je niečo jednoznačne rozpoznateľné, jeho témy sú také citlivé, ich „filmovosť“ taká silná! Preto musím povedať, áno, Chaplin bol skladateľom. Pre ktoréhokoľvek skladateľa, ktorý tvorí hudbu k filmu, predstavujú Chaplinove partitúry lekciu komponovania. Sám som mu povďačný za priame poznatky, ktoré som získal, keď ma vyzvali, aby som zrekonštruoval hudbu k Chaplinovmu filmu Svetlá veľkomesta z roku 1930 tak, aby ju mohol zahrať veľký orchester. To prinieslo revolúciu do prezentácie mnohých filmov. Som autorom hudby k životopisnému baletu Tulák Chaplin, v ktorej som citoval pôvodnú hudbu k filmom Kid, Moderná doba a Svetlá rámp. No Chaplin je ten, kto je hviezda, autor, choreograf, producent… I skladateľ“

Carl Davis zásadným spôsobom ovplyvnil vývoj hudby vo Veľkej Británii. Okrem mnohých významných projektov celovečerných baletov, muzikálov pre divadlá od Londýna po New York je aj tým tvorcom, ktorý znovuobjavil nemý film pre súčasnú generáciu. Davis skomponoval, alebo obnovil hudbu k vyše päťdesiatim nemým filmom tvorcov od Charlie Chaplina, Harolda Lloyda a Bustera Keatona, až po veľdielo D. W. Griffitha Intolerance. So zámerom pripomenúť si koniec prvej svetovej vojny a založenie britských leteckých síl Royal Air Force, Carl Davis dirigoval svoje dielo skomponované pre Oscarom ovenčený nemý film Krídla (Wings, 1927).

pripravila Eva Gajdošová, dramaturgička Baletu SND