Mariana Hochelová

Mariana Hochelová

Soprán

Rodáčka zo stredného Slovenska. V rokoch 2001-2005 študovala operný spev na Cirkevnom konzervatóriu v Bratislave (M. Repková), 2005-2010 na VŠMU v Bratislave (V. Hudecová, Z. Livorová). Vzdelanie v odbore Operetná špecializácia si doplnila na Konzervatóriu v Bratislave u D. Livorovej. V rokoch 2009-2013 absolvovala majstrovské spevácke kurzy Petra Dvorského v Piešťanoch.

Je účastníčkou Medzinárodnej speváckej súťaže Imricha GodinaIuventus Canti“ vo Vrábľoch (Čestné uznanie, Cena za najlepšiu interpretáciu skladby 20. storočia); v lete 2012 postúpila do semifinále 31st International Hans Gabor Belvedere Singing Competition Wien.

Ako koncertná speváčka realizovala dosiaľ vyše stovky vystúpení na Slovensku i v zahraničí (Česká republika, Nemecko, Rakúsko, Poľsko, Chorvátsko, Lotyšsko, Japonsko). Sólisticky účinkovala - o. i. - na festivaloch Piešťanské organové dni, Nitrianska hudobná jeseň, Zámocké hry zvolenské, Mezinárodním hudebním festivalu Petra Dvorského, Medzinárodnom festivale Petra Michalicu Hudba pod diamantovou klenbou, festivalovej prehliadke Nová slovenská hudba, či v rámci cyklu Opery SND Kontinuity.

Ešte počas štúdií účinkovala ako Serpina v opere G. B. Pergolesiho La serva padrona a Popelka vo Veselohre na mostě B. Martinů. Od roku 2012 pôsobí ako hosťujúca sólistka Opery Slovenského národného divadla v Bratislave, Opery Štátneho divadla Košice, Štátnej opery Banská Bystrica, Opery Národního divadla v Brne, Divadla F. X. Šaldy v Liberci a Slezského divadla v Opave (G. F. Händel: Alcina /Morgana/, W. A. Mozart: Entführung aus dem Serail /Konstanze/, Cosi fan tutte /Fiordiligi/, Die Zauberflőte /Die Königin der Nacht/, G. Rossini: Il barbiere di Siviglia /Rosina/, G. Donizetti: L´elisir d´amore /Adina/, G. Donizetti: Maria di Rohan /Maria di Rohan/, G. Verdi: Rigoletto /Gilda/, La Traviata /Violetta/, J. Strauss jr.: Der Zigeunerbaron /Arsena/, J. Strauss jr.: Die Fledermaus /Rosalinda/, J. Offenbach: Orphée aux enfers /Diane/, G. Puccini: Gianni Schicchi /Nella/, R. Strauss: Ariadne auf Naxos /Zerbinetta/). V sezóne 2015/2016 bola za naštudovanie Morgany (Händel: Alcina) a Kráľovnej noci (Mozart: Čarovná flauta) domácimi opernými kritikmi nominovaná na „Najlepší ženský výkon“.

Za sebou má tiež spoluprácu s viacerými renomovanými domácimi orchestrami (Slovenská filharmónia, Slovenský komorný orchester Bohdana Warchala, Štátny komorný orchester Žilina, Cappella Istropolitana, Solamente Naturali), dirigentmi (Leoš Svárovský, Oliver Dohnányi, Marek Štryncl, Marián Vach, Peter Valentovič, Rastislav Štúr, Karol Kevický) či osobnosťami zo sveta hudby a showbiznisu (Stanislav Šurin, Martin Babjak, Miroslav Dudík, Marián Bango, Lýdia Eckhardt a pod.).

Aktívna je aj ako pedagóg spevu a hlasovej výchovy; príležitostne sa venuje i nahrávaniu (o. i. obnovené premiéry duchových árií „zabudnutého“ kremnického skladateľa 18. storočia, Antona Aschnera; premiéry sakrálnych kompozícií súčasných slovenských autorov - R. Dubovského, P. Grolla, P. Hochela).