Igor Holováč

Igor Holováč

Začal študovať klasický tanec na Košickom konzervatóriu u manželov Halászovcov, neskoršie v roku 1982 pokračoval a v 1984 absolvoval Tanečné oddelenie Konzervatória v Prahe (pedagóg: K. Lukšík).

Od roku 1984 člen, neskôr sólista (1990), vedúci sólista (1993 – 1997 a od 1999) a od roku 2004 baletný majster - repetítor Baletu Slovenského národného divadla v Bratislave. V rokoch 1997 a 1998 pôsobil ako sólista Laterny magiky v Prahe a hosťujúci sólista Baletu Štátneho divadla v Košiciach.

Mimoriadne výrazný predstaviteľ špičkovej interpretačnej školy klasického tanca, herecky tvárny so širokou paletou postáv baletného repertoáru. V roku 2004 absolvoval štúdium choreografie na Katedre tanečnej tvorby HTF VŠMU (pedagóg: J. Sabovčík). 

Z jeho titulných a hlavných postáv napr. Romeo (Romeo a Júlia), Nádej (Zvláštna radosť žiť), Franz Kafka (Svetlo v tme), Smrť (Requiem), Paganini (Paganini), Basilio (Don Quijote), Šaman (Svätenie jari), Quasimodo (Zvonár z Notre Dame), Dexter (...na vaše hroby), Rasputin (Rasputin), Crassus (Spartakus), Svätojanko (Narodil sa chrobáčik), ďalej sólových postáv v baletoch napr. Giselle (sedliacke pas de deux, pas de six), Labutie jazero (Šašo), Spiaca krásavica (víla Carabosse), V ako Vivaldi, Hra na lásku, Et cetera, Slová z úst anjelov, Les Mutants, Magnificat a i. V súbore Laterny magiky účinkoval v titulných postavách baletov Hádanky, Casanova, Odysseus a v Balete Štátneho divadla Košice hosťoval v balete Romeo a Júlia ako Mercutio a i. 

Igor Holováč sa prejavuje aj ako invenčný choreograf, ktorý na scéne Slovenského národného inscenoval diela ako Diskrepancie na hudbu Martina Burlasa, Kvarteto pre jedného na hudbu Iľju Zeljenku, dve časti baletu Oskara Nedbala Z rozprávky do rozprávky, detský balet Tibora Freša Narodil sa chrobáčik, pôvodné balety Caligula s hudbou Henricha Leška a Don Juan s hudbou Mirka Krajčiho. Pre choreografický večer Bolero a viac inscenoval dve choreografie: Keď umrieť znamená žiť ( Arvo Pärt) a Dialóg bez záruky ( Astor Piazzolla). Ako koncertné čislo sa taktiež v choreografickom rukopise Igora Holováča uvádza dielo Four Reasons (Astor Piazzolla). V období posledných rokov spolupracoval aj s Činohrou SND, kde vytvoril choreografie pre inscenáciu V. Huga Kráľ sa zabáva. 

Ďalej to boli diela O chvíľu sa vrátim, Osobný polohový pretek pre Balet Bratislava, Epizódy – projekt Slovenský komorný balet, Prométheus pre Divadlo Josefa Kajetána Tyla v Plzni, tanečné časti opier Mefistofeles a Vzkriesenie pre Operu SND, opereta Zem úsmevov v Divadle Jonáša Záborského v Prešove, muzikál Kráľovná spieva blues v Divadle West. Množstvo kratších choreografií na interpretačné a choreografické súťaže (domáce aj medzinárodné), choreografie pre študentov Tanečného Konzervatória Evy Jaczovej v Bratislave na absolventské koncerty atď.

Spomedzi cien a ocenení za interpretačnú a choreografickú tvorbu sú najvýznamnejšie: 2. cena za dielo Diskrepancie na Celoštátnej choreografickej súťaži v Bratislave (1988), Cena Slovenského literárneho fondu (v oblasti baletu za rok 1993) a účasť vo finále medzinárodnej choreografickej súťaže v holandskom Gröningene (1992). Je nositeľom Ceny The Philip Morris Flower Award za rok 1998.