Tulák Chaplin - balet o ľudskosti

Charlie Chaplin je dodnes najväčšou ikonou strieborného plátna a jedným z najslávnejších osobností Hollywoodua na jeho prvenstve sa nič nezmenilo ani sto rokov od jeho prvého filmu. Kto je však skutočným mužom, skrývajúcim sa za masku komika vo veľkých topánkach s cylindrom a paličkou? Pôvodný balet Tulák Chaplin chce predstaviť nový pohľad na večného tuláka.

 

 

"Priveľa myslíme, primálo cítime. Viac než stroje potrebujeme ľudskosť. Viac než rozum potrebujeme láskavosť a nehu. Bez toho zvlčíme a stratíme všetko."

Charlie Chaplin

„Všetci poznajú Chaplina ako úžasného komika, tiež ako režiséra a scenáristu mnohých filmov, nie všetci však vedia, že bol zároveň hudobným skladateľom, ktorý zanechal veľké množstvo nádhernej, hlavne filmovej hudby. Je autorom úžasných melódií z filmov, akými sú napríklad Lifilines, Modern age a ďalšie. V porovnaní s Nižinským, kde bolo dominantným Chopinovo prelúdium, tu bude znieť Chaplinova originálna hudba v mojej úprave. Hlavným motívom je hudba z filmu Svetlá veľkomesta, ale budeme tam počuť ja hudbu z ďalších jeho filmov,“ hovorí autor hudby a spoluautor libreta Carl Davis.

Všestranný hudobník Carl Davis sa narodil v roku 1936 v New Yorku, od roku 1961 žije v Londýne. Preslávil sa ako spoluautor muzikálu Diversions (1959), za ktorý dostal Cenu Emmy Off-Broadway, vzápätí dostal ponuku napísať hudbu do famóznej britskej televíznej šou That Was The Week That Was. Odvtedy jeho úspech stúpal, začal spolupracovať s najvýznamnejšími choreografmi, písal balety pre London Contemporary Dance Theatre, Sadler Wells Royal Ballet (Obraz Doriana Graya), Northon Ballet (Simple Man, Lippizaner, A Christmas Carol (1992) s režisérom Christopherom Gableom. Pre Scottish Ballet v spolupráci s Robertom Cohenom vytvoril balet Aladdin (2000), v roku 2008 ho uviedol David Bintley v New National Ballet v Tokiu. V spolupráci s Derekom Deanom vytvoril celovečerný balet Alenka v ríši divov (1995) pre Anglický národný balet. Pre Birmingham Royal Ballet napísal celovečerný balet Cyrano, v roku 2008 celovečerný balet Dáma s kaméliami pre Národný chorvátsky balet. Významnou oblasťou tvorby Carla Davisa, ktorá ho ovplyvnila aj pri balete o Chaplinovi, bolo komponovanie hudby pre nemý film a projekt  The Mutuals s cieľom oživenia Chaplinových filmov; cyklus 12 filmov znovu uviedli s pôvodnou Davisovou hudbou.

Davis vytvoril vyše päťdesiat partitúr pre nemý film, vrátane filmov Flesh and the Devil, Ben-Hur, The Thief of Bagdad, Greed, Intolerance, Safety Last and The General, ktorý mu priniesol medzinárodné uznanie. Fantóm Opery bol prvým nemým filmom, ktorý uviedli v Royal Opera House (2006) pod taktovkou skladateľa. Na margo baletu Chaplin hovorí: „Toto dielo má veľa presahov. Nechceme vytvoriť len životopisný príbeh, opakovať to, čo ľudia poznajú z filmov, divadelných hier a kníh. Chceme predstaviť jeho prieniky s tancom, hudbou, pretože jeho genialita bola v jeho všestrannosti. Bol aktívnym do konca života. Pre mňa je silným motívom, že najstaršieho Chaplina bude stvárňovať Jozef Dolinský, otec Jozefa Dolinského ml., riaditeľa baletného súboru, ktorý inicioval vznik diela. Po prvej skúške mi volal choreograf Daniel de Andrade, aby som v jeho scéne dopísal viac hudby, lebo pán Dolinský nemal problém urobil všetko, čo od neho vyžadoval,“ dodáva Carl Davis.

Daniel de Andrade, pôvodom Brazílčan, žije a tvorí v Anglicku. Ako tanečník pôsobil v Národnom portugalskom balete, v London City Ballet, v Balete Opery v Zürichu a v Škótskom balete. Od roku 1985 bol spojený s Northern Ballet, najskôr ako prvý sólista (Basilio v Donovi Quijotovi, Albrecht v Giselle, Romeo v Romeovi a Júlii, Heathcliff v Búrlivých výšinách, José v Carmen atď.). Od roku 2003 je v Northern Ballet baletný majster a choreograf. V SND sa predstavil pred tromi rokmi ako autor úspešnej inscenácie Nižinskij – Boh tanca. "Rovnako ako pri Nižinskom, aj Sinfoniettentoraz som mal možnosť počas výskumu o Chaplinovi preveriť si, akú obrovskú silu môže mať umelec, v tomto prípade herec, komik, režisér, scenárista.

Tím tvorcov z Nižinského sa vrátil do SND v nezmenenej zostave. Skladateľa Carla Davisa, choreografa Daniela de Andradeho a scénografa Marka Baileyho dopĺňa Patricia Doyle, zodpovedná za dramatické vedenie tanečníkov, a autor videoprojekcií Tim Reid. „Nižinskij predstavoval svet baletu a jeho supernovu, tentoraz sme sa posunuli do filmu, zobrazujeme svet filmovej superstar. Tvorba inscenácie o filmovej osobnosti prináša celkom inú dynamiku. Chaplin však nereprezentuje len film, je univerzálnou postavou. Okrem iného aj vynikajúcim tanečníkom, ktorý má tanec v génoch. Svojím umením ovplyvnil bohatých, chudobných, slávnych i neznámych.“

Na otázku, ako sa mu spolupracuje s Baletom SND, odpovedá: „Dnes sa cítim viac súčasťou súboru. Väčšinu tanečníkov už dobre poznám. Je to, akoby som pracoval s priateľmi. Úspech Nižinského nás povzbudzuje. Úprimne verím, že scenár, ktorý sme vytvorili pre Chaplina, prináša súboru mnoho príležitostí zobraziť množstvo rôznych postáv i tém. Jedny budú smiešne, iné dojímavé, srdcervúce či smutné. A ďalšie veľmi inšpiratívne. Dielo nás tiež posúva za hranice tanca, čo nám dáva väčšiu slobodu. Príbeh baletu sa odvíja od začiatku 20. storočia až do 50., 60., ba až 70. rokov, keď Chaplin získal Oscara. Je tu aj isté vzrušenie a napätie. Veď nesieme zodpovednosť vytvoriť pre SND dielo takéhoto rozsahu!“

V postave Chaplina sa predstaví viacero tanečníkov. Najstaršieho Chaplina stvárni Jozef Dolinský, st. a. h., Adrian Ducin, Andrej Cagáň, o jeho najmladšiu podobu sa pokúsia žiaci Tanečného konzervatória Evy Jaczovej v Bratislave, v postave Charlieho – chlapca alternujú Juraj Žilinčár, Jean-Michel Reuter a Seiru Nagahori. Najväčší priestor má postava dospelého Charlieho v podaní Konstantina Korotkova, Viacheslava Kruťa a Glena Lambrechta. „Vytvoriť tanečný portrét Charlieho Chaplina je pravdepodobne pre každého umelca najväčšou výzvou. Nielenže bol filmovou a hereckou ikonou, ale zároveň bol perfekcionistom. Stať sa na javisku Charliem si vyžaduje nielen tanečnú a hereckú precíznosť, ale aj zdokonaľovanie drobných detailov, vďaka ktorým sa Charlie Chaplin stal svetoznámym. Cítim sa veľmi poctený možnosťou dostať sa Chaplinovi hlbšie pod kožu a odovzdávať ďalej jeho umelecký odkaz,“ hovorí o svojej postave Glen Lambrecht.

Demi-sólista Viacheslav Kruť doteraz tancoval najmä klasický repertoár. „Vždy je pre mňa výzvou vytvoriť nejakú postavu, nehovoriac o postave, akou je Chaplin, je to náročný proces. Našťastie, v Balete SND som tancoval už aj modernejšie veci a zistil som, že sa mi to páči. Teraz však nejde iba o tanec, potrebujem sa s postavou natoľko stotožniť, aby som bol na javisku ako Charlie, nie ako Viacheslav Kruť. Toto je asi najťažšia vec, nová výzva, lebo čím zložitejšia je úloha, tým zaujímavejšia je skúšať ju a interpretovať. To sa týka aj komiky. Nie je pre mňa ťažké byť komický v živote, ale byť komický spôsobom Charlieho Chaplina je niečo úplne iné. Sám som zvedavý, ako to zvládnem. Je pre mňa neuveriteľne zaujímavé spolupracovať s Danielom de Andradem, má neuveriteľnú energiu, hoci je celý deň na nohách, ukazuje všetky kroky, nevidno na ňom nijakú únavu. Ak neviete niečo urobiť, ukáže, ako to má byť. Energia z neho prechádza na nás, preto sa po skúškach s Danielom necítim unavený, nemám pocit, že sme skúšali niekoľko hodín. Je to cenná skúsenosť.“