Medzinárodný deň tanca s elektrizujúcimi Rukopismi majstrov

Oslavou Medzinárodného dňa tanca je v SND blok elektrizujúcich Rukopisov majstrov, tanečných miniatúr oceňovaných svetových tvorcov vrátane držiteľov prestížnych Oscarov.
 
Medzinárodný deň tanca sa pripomína od roku 1982 a viaže sa k 29. aprílu. V ten deň sa v roku 1727 narodil francúzsky tanečník, choreograf a tvorca moderného baletu Jean Georges Noverre, ktorého nazývali aj Shakespearom tanca.
 
Každoročne k tomuto dňu jedna z výrazných osobností osloví nielen tanečný svet svojím posolstvom. Tento rok je to nemecký tanečník Friedmann Vogel. Okrem iného pripomína, že „Všetko sa začína pohybom – inštinktom, ktorý máme všetci – a tanec je pohyb vycizelovaný tak, aby dokázal komunikovať. Hoci bezchybná technika je dôležitá a pôsobivá, podstatné je v konečnom dôsledku to, čo tanečník prostredníctvom pohybu vyjadruje.“ Zdôrazňuje tiež, prečo nemáme strácať motiváciu v našom konaní. „Až v momentoch, keď prichádzame o niečo vzácne, naozaj oceníme, aké životne dôležité je to, čo robíme, a aký veľký význam má tanec pre spoločnosť. Tanečníci sú zvyčajne obdivovaní pre svoju fyzickú zdatnosť, no v skutočnosti nám pomáha prežiť a napredovať najmä naša duševná sila. Verím, že práve jedinečná kombinácia neúnavnej fyzickej a psychickej aktivity nám pomôže vydržať, znovu objaviť samých seba, naďalej tancovať a inšpirovať.“
 
Kto je Friedmann Vogel? „Svetová hviezda, ktorá nikdy nestratila zem pod nohami“ – takto charakterizoval časopis Tanz umelca, keď ho v roku 2019 už druhýkrát zvolil za Tanečníka roka. V nasledujúcom roku ako prvý sólista Stuttgart Ballet získal prestížnu Nemeckú tanečnú cenu (Deutscher Tanzpreis) – Výnimočný performer za svoju dlhoročnú vynikajúcu medzinárodnú kariéru.
 
 
Balet SND si pripomína tento medzinárodný deň Rukopismi majstrov – večerom brilantnej techniky, krásy a emócie – exkluzívne do konca aktuálnej sezóny na programe už len trikrát, 28. apríla a 6. a 13. mája.
 
Večer otvorí zdanlivo nekonečný ohňostroj brilantnej tanečnej techniky v miniatúre The Vertiginous Thrill of Exactitude (Závratné vzrušenie z presnosti) ikonického choreografa Williama Forsytha na hudbu Franza Schuberta.
 
Nasledovať bude „tanec medzi pierkami“, abstraktná impresia Murmuration – umelecká reflexia prírodného fenoménu, pri ktorom kŕdle migrujúcich vtákov vytvárajú na oblohe fascinujúce útvary. Vtáčí balet, v ktorom sú pohyby interpretov nadnášané vzdušnými vírmi, je kineticky vzrušujúci a zároveň hlboko spirituálny. Na emotívnu hudbu talianskeho skladateľa Ezia Bossa vytvoril choreografiu Edwaard Liang, ktorého odborný časopis Dance Magazine už v roku 2006 zaradil medzi 25 najprestížnejších choreografov sveta.
 
Dokonalosť ľudského tela v pohybe môžeme obdivovať v choreografii Entropy Craiga Davidsona na elektronickú hudbu Nicholasa Thayera. Je to omamný kokteil elektroniky a moderného baletu, obdivuhodnej muzikality, presnosti, dynamiky a emocionality.
 
A na záver večera divákom vyčarí úsmev na tvári odľahčený a vtipný balet The Concert legendárneho Jeroma Robbinsa. Umelec je držiteľom dvoch Oscarov za choreografiu a réžiu kultového muzikálu West Side Story. V úsmevnej tanečnej freske The Concert tanečníci sekundujú klaviristovi interpretujúcemu Chopina. Kostýmy k tejto miniatúre vytvorila Irene Sharaff, držiteľka piatich Oscarov za filmy Kleopatra, Kto sa bojí Virginie Woolfovej, Kráľ a ja a Američan v Paríži.