Edward Clug

Edward Clug

Ako desaťročné dieťa videl v roku 1983 východisko z represívnej Ceausescovej diktatúry zápisom na Národnú baletnú školu v rumunskej Kluži-Napoke. Po veľmi ťažkých rokoch školskej dochádzky komunistický režim v roku 1989 konečne padol. O dva roky neskôr, v roku 1991, dokončil štúdium a v septembri toho istého roku prijal angažmán do Slovinského národného divadla v Maribore.
Tam spoznal slávneho slovinského divadelného režiséra Tomaža Pandura, s ktorým začal spolupracovať ako tanečník v jeho avantgardných inscenáciách. Pandur si všimol jeho tvorivý potenciál a požiadal ho, aby vytvoril choreografiu pre inscenáciu Babylon, ktoré malo premiéru v roku 1996.
Po svojich prvých choreografických skúsenostiach sa Clug vydal na novú umeleckú cestu a v roku 1998 vytvoril svoj prvý samostatný projekt Tango spolu s kostýmovým výtvarníkom Leom Kulašom a scénografom Markom Japeljom. Tí sa potom stali jeho stálym tvorivým tímom. V roku 2008 sa v projekte Pret-a-Porter k tímu pridal skladateľ Milko Lazar, s ktorým odvtedy naďalej intenzívne spolupracuje.
V roku 2003 ho novovymenovaný generálny riaditeľ Slovinského národného divadla Danilo Rošker poveril funkciou umeleckého šéfa baletu a Clug začal viesť súbor novým a svojským smerom. V roku 2005 vytvoril choreografiu Radio & Juliet na hudbu skupiny Radiohead, ktorá sa stala medzinárodným hitom a vďaka jeho špecifickému choreografickému štýlu na seba upútala svetovú pozornosť. Začal spolupracovať s viacerými baletnými súbormi po celom svete a mariborský baletný súbor dostal na medzinárodnú tanečnú mapu. Balet Slovinského národného divadla v Maribore sa s jeho choreografiami zúčastnil na najväčších divadelných festivaloch po celom svete: Jacob's Pillow Dance Festival (USA), festival Hviezdy bielych nocí v Mariinskom divadle v Petrohrade, Hong Kong Arts Festival, Festival of Firsts v Pittsburghu, Festival umenia v Singapure, Biarritz Festival vo Francúzsku, O Boticario di danza v Brazílii, Tanečný festival v Tel Avive, Sintra Festival v Portugalsku, Festival Des Arts de Saint-Sauveur (Kanada), Medzinárodný tanečný festival v Soule (Kórea), v milánskom Teatro Piccolo, Tanečný festival Dance Open v Petrohrade a turné po Holandsku, Taliansku a krajinách bývalej Juhoslávie.
V priebehu rokov Clug nadviazal intenzívny kontakt s prestížnym Stuttgartským baletom, kde okrem iných diel vytvoril aj novú verziu klasického Luskáčika. Ako hosťujúci choreograf si vybudoval silné väzby s baletom v Zürichu, kde v roku 2018 vytvoril celovečerný balet Faust.
V posledných rokoch začal úspešne spolupracovať aj s Holandským tanečným divadlom, kde vytvoril niekoľko projektov pre NDT2 a NDT1. Okrem toho ho pozvali, aby vytvoril nové diela pre balet Veľkého divadla v Moskve, kde inscenoval Bulgakovo dielo Majster a Margaréta. V sezóne 2022/23 pre balet vo švajčiarskom Bazileji inscenoval súčasnú verziu jedného z najstarších baletov: Coppélia.
Jeho diela uviedli vo Flámskom kráľovskom balete, vo Viedenskom štátnom balete, v Národnom balete v Lisabone, Les Grand Ballets Canadiens Montreal, Station Zuid Company, Chorvátskom národnom balete v Záhrebe a Rijeke, Národnom balete v Bukurešti, Aalto Ballett v Essene, Bitef Dance Company v Belehrade, Tanz Graz, v Ukrajinskom národnom balete v Kyjeve, v Staatsballett am Gärtnerplatz v Mníchove, v balete Staatstheatre v Augsburu, v Hessisches Staatsballett vo Wiesbadene, vo West Australian Ballet v Perthe, v Novosibírskom štátnom balete a v Dortmundskom balete.
Za svoju prácu získal niekoľko národných a medzinárodných ocenení a v roku 2010 bol nominovaný na cenu Zlatá maska za projekt Quattro. Bol ocenený najvyššími slovinskými cenami v oblasti kultúry, Cenou Prešernovej nadácie v roku 2005 a Glazerovou chartou v roku 2008. V roku 2017 bol nominovaný na prestížnu cenu Benois de la Danse za inscenáciu Handman (NDT 2) a v roku 2019 na nemeckú divadelnú cenu Der Faust za inscenáciu Patterns in ¾ (Stuttgart Ballet).
V roku 2022 mu slovinský štát udelil strieborný rád za zásluhy a rumunský štát mu udelil medailu za kultúrne zásluhy za prínos v oblasti kultúry.

Predstavenia