Riaditeľ Opery SND Martin Leginus rezignoval na funkciu riaditeľa súboru ku dňu 21. augusta 2024. Ako dôvod uviedol neakceptovateľnú a neudržateľnú situáciu, do ktorej Slovenské národné divadlo priviedlo vedenie ministerstva kultúry, keď SND necháva už tretí týždeň bez riadneho štatutára.
Rezignácia Martina Leginusa prišla tesne pred začiatkom 105. divadelnej sezóny. Opera SND má pritom za sebou preukázateľne mimoriadne úspešné obdobie, ktoré je výsledkom reforiem manažmentu Mateja Drličku.
Z údajov vo výročnej správe SND vyplýva, že v medziročnom hodnotení činnosti súborov dosahuje Opera SND percentuálny nárast vo všetkých merateľných ukazovateľoch. Za uplynulý rok dosiahla návštevnosť v opere viac ako 80 percent, čo je najviac za posledných 15 rokov. Pričom v posledných desiatich predcovidových rokoch sa návštevnosť držala na priemernej úrovni iba 60 percent.
Dôvodom rezignácie je podľa Martina Leginusa situácia, do ktorej SND priviedlo rezortné vedenie po odvolaní Mateja Drličku.
„Situácia, v ktorej sa divadlo nachádza, je neakceptovateľná, neudržateľná a nepredvídateľná. Rezortné vedenie nás nechalo už tretí týždeň (od 6.8.2024) bez štatutárneho zástupcu a od minulého týždňa je Slovenské národné divadlo aj bez ekonomického riaditeľa,” zdôvodňuje Martin Leginus.
Zložitá situácia má výrazný vplyv aj na skúšobný proces, ktorý sa v Opere SND začal 12. augusta. Opera SND aktuálne pripravuje premiéru Janáčkovej opery Příhody lišky Bystroušky v réžii Slávy Daubnerovej a hudobnom naštudovaní Juraja Valčuhu.
„Manažment Opery SND nemôže reagovať na náhle situácie, ktoré v rámci prevádzky často vznikajú, nakoľko zmluvy nemá kto podpísať. SND nedostalo písomnú odpoveď na požadované usmernenia ohľadom postupu vyplývajúcich zo zmluvných záväzkov. V Opere SND aktuálne čaká niekoľko dokumentov na podpis štatutára. Ich podpis má priamy vplyv na chod a prevádzku divadla. Prevádzka Opery SND v podobe, v akej má fungovať, je zablokovaná. S ponechaním takéhoto stavu nesúhlasím a odmietam prijať zodpovednosť za dôsledky vyvolané neriešením tejto situácie zo strany rezortného vedenia,” dodáva Leginus.
V Opere SND v poslednom období zaznamenala mimoriadny úspech inscenácia Suchoňovej opery Svätopluk, ktorá rezonovala aj počas konferencie Opera Europa v Kodani a vo Viedni. Dôkazom jej výnimočnej kvality je aj záujem prestížnej nahrávacej spoločnosti Naxos s celosvetovou distribúciou o vydanie záznamu tejto inscenácie, ktorý sa realizoval v uplynulej sezóne.
Nespochybniteľný progres operného súboru a výnimočné výkony kolektívnych telies a sólistov dokazuje prvá plánovaná spolupráca Opery SND s celosvetovou streamovaciou platformou Opera Vision, ktorá má vyústiť do vytvorenia záznamu inscenácie Dvořákovej opery Čert a Káča v januári 2025. Tým sa Opera SND zaradí medzi svetové operné domy, ktoré na tejto platforme uvádzajú svoje tituly. Obe spomínané úspešné inscenácie hudobne naštudoval riaditeľ Opery SND Martin Leginus.
V roku 2023 získal riaditeľ prvej opernej scény Martin Leginus prestížnu poľskú národnú divadelnú cenu Jana Kiepury v kategórii najlepší dirigent za hudobné naštudovanie Dvořákovej opery Rusalka v Teatr Wielki v Poznani a v rokoch 2013 – 2016 viedol Štátnu Operu v Prahe ako jej hudobný riaditeľ.