Jiří Heřman

Jiří Heřman

Jiří Heřman študoval spev na konzervatóriu v Plzni a opernú réžiu na Akadémii múzických umení v Prahe. V súčasnosti patrí k najvýznamnejším českým operným režisérom. Renomé si získal svojimi komornými projektmi v netradičných priestoroch, ako aj inscenáciami na veľkých operných scénach. K tým prvým patrí Lamenti (2004), originálna meditácia na text Francesca Micieliho a hudbu Michala Nejtka, uvedená v Univerzálnom priestore NoD v Prahe, v Schlachthaustheater vo švajčiarskom Berne a na festivale Riocenacontemporanea v brazílskom Riu de Janeiro, ako aj česká premiéra duchovnej opery Benjamina Brittena Curlew River v bývalom Dóme sv. Máří Magdalény (České múzeum hudby) v Prahe v rámci festivalu Struny podzimu 2005, alebo originálnu javiskovú adaptáciu Schubertovej Zimnej cesty vo Filmovom štúdiu č. 4 na pražskom Barrandove (koprodukcia Struny podzimu / Národné divadlo Praha, 2013). Na veľkej opernej scéne inscenoval Saint-Saënsovho Samsona a Dalilu (2002), Wagnerovho Blúdiaceho Holanďana (2004), ktorý získal ceny Sazky a Divadelných novín, a Gounodovho Fausta (2013) v Divadle J. K. Tyla v Plzni. V rokoch 2007-2012 bol šéfom Opery Národného divadla v Prahe, kde naštudoval sedem inscenácií: Orfea Claudia Monteverdiho, Dvořákovu Rusalku, Hry o Marii Bohuslava Martinů, Wagnerovho Parsifala, Dvořákovho Jakobína, českú premiéru Brittenovej Gloriany a Fibichovho Pádu Arkuna. Medzi jeho ostatné umelecké počiny patría Řecké pašie B. Martinů v Aalto Musiktheater v Essene (2015) a Pucciniho Madama Butterfly v Národnom divadle v Prahe (2016). Pôsobil ako komisár sekcie Hudba a priestor na Pražskom Quadriennale 2015. Od januára 2015 je umeleckým riaditeľom Opery Národného divadla Brno, kde režíroval inscenácie: Alcina, Čert a Káča, Epos o Gilgamešovi / Dido a Aeneas, Figarova svadba, Gavalier s ružou, Glagolská mše / Z mrtvého domu, Here I am, Orlando, Hry o Marii, Láska na dálku, Nabucco, Příhody lišky Bystroušky, Řecké pašie a Tosca.  

Predstavenia