Kam až môže siahať konformizmus?

Činohra SND obohatila svoj repertoár o adaptáciu románu Konformista od jedného z najvýraznejších predstaviteľov talianskej literatúry 20. storočia Alberta Moraviu. Príbeh sa odohráva v tridsiatych rokoch minulého storočia vo fašistickom Taliansku. V popredí je „hrdina – konformista“, chce byť ako ostatní, nedokáže však byť úspešný. Až spomínané obdobie mu poskytne isté „zadosťučinenie“, hoci za cenu najvyššiu... Adaptáciu románu pre SND pripravil a réžiu má Roman Polák a tak ako Moravia kladie otázky o morálnych hodnotách a vytvára priestor na sebareflexiu.

Alberto Moravia napísal takmer tridsať románov. Na Slovensku poznáme azda najviac tituly Vrchárka či Rimanka. Spomínané diela spolu s Konformistom, ale i ďalšie, sa stali predmetom záujmu významných filmárskych osobností. Podľa románu Rimanka nakrútil v roku 1954 film režisér Luigi Zampa v hlavnej úlohe s Ginou Lollobrigidou. Protagonistkou filmovej drámy Vrchárka sa v roku 1960 stala Sophia Loren v réžii Vittoria de Sicu. Vo filme si po jej boku zahral aj Jean-Paul Belmondo. Aj román Konformista zaujal ďalšieho zo slávnych talianskych režisérov Bernarda Bertolucciho, hlavnú postavu vo filme z roku 1970 stvárnil Jean-Louis Trintignant.

Hoci román Alberta Moraviu Konformista vyšiel v roku 1951, stále oslovuje, provokuje, núti zaujať stanovisko. Sme v Taliansku v roku 1938, krajine vládne fašistická diktatúra Mussoliniho. Absolvent filozofie Marcello Clerici túži nájsť svoje miesto v spoločnosti, sonduje, akým je, ako je akceptovaný. Vyzvedá to aj od svojej budúcej manželky Giulie, ktorej hovorí: „Vieš, keď som sem išiel, kráčali predo mnou dvaja úradníci, v jednej ruke držali aktovku, v druhej kyticu ... chvíľu som napodobňoval ich rýchlu chôdzu. Tiež sa náhlili na obed. Bol to príjemný pocit, byť ako oni. A Giulia mu s úsmevom odpovedá: „Všetci by chceli byť iní ako ostatní, ale ty chceš byť taký, akí sú všetci.“

Marcello chcel prežiť život obyčajného človeka. Od detstva sa však nevie zaradiť, stretáva sa s ľahostajnosťou, ktorá ho navždy poznačí. Potrebuje sa zaradiť za akúkoľvek cenu. So zmenou spoločenskej doby sa konečne cíti platným členom komunity. Svadobná cesta do Paríža je preňho aj poslaním priviesť na stopu, respektíve pomôcť pri vražde svojho bývalého profesora Quadriho, ktorý ako antifašista emigroval z Talianska po nástupe Mussoliniho. Román a jeho adaptácia prinášajú mnoho zvratov a pálčivých otázok: ako byť šťastný a zbaviť sa posadnutosti. Aký je Marcello, ktorý vlastne nerozmýšľa o svojich činoch – veď tak koná komunita, ku ktorej patrí, spolupracujúc s fašistickou tajnou políciou. Je chladný, neľudský a zbabelý alebo plný vášne, skrytej erotiky? Čo získa, keď sa opäť zradcovsky po páde fašizmu zriekne toho, čomu slúžil? V snahe nebyť iným sa vlastne takým stáva.

„Tragické detstvo určilo smerovanie Marcella v živote, rodičia sa oňho do istej miery nestarali, svoje postavenie moci získaval agresivitou a bolo to preňho veľmi vzrušujúce. Takto akoby úročil vo svojom ďalšom živote stigmy, ktoré si niesol od detstva,“ uviedol na tlačovej besede Juraj Loj, predstaviteľ Marcella Clericiho. „Stále čakal, že ho dostihne nejaký trest, ale ten neprichádzal, čo paradoxne je tým trestom pre človeka, ktorý v sebe stále nesie vinu a nedostáva za tú vinu trest,“ zdôveril sa ďalej so svojimi pocitmi Juraj Loj, ktorý stvárňuje v inscenácii muža, ktorý „svoj útek z nenormálnosti našiel vo fašizme“.

S Moraviom si tiež môžeme položiť otázku, kam až siaha konformizmus?! A vôbec, či sa dá žiť život „bežného“ človeka v čase, keď je nutné rozhodnúť sa.

„Svojou tvorbou Moravia skúmal existenciálne témy spoločenského odcudzenia, absencie morálnosti, pretvárky, sexuality, neschopnosti človeka dosiahnuť šťastie,“ uvádza autorka prekladu románu Miroslava Vallová a pokračuje: „Román z obdobia fašistickej diktatúry v Taliansku sa opiera o dve ideové línie. Hlavný hrdina Marcello zažil v detstve traumatizujúci zážitok a odvtedy má pocit, že je iný ako ostatní. Usiluje sa svoju traumu zrušiť vytrvalým úsilím prispôsobiť sa väčšine spoločnosti, byť s ňou konformný na individuálnej úrovni. Druhá línia tiež vedie cez úsilie o konformnosť, tentoraz však o konformnosť s politickou mocou. Všetko však má svoju cenu a tá, ktorú platí Marcello, je privysoká. Konformista je dielo, ktoré je románovou metaforou dokonale použiteľnou aj na situáciu v našej krajine pred Nežnou revolúciou a po nej a nesporne platnou až do dnešných dní.“

Hlavné postavy v inscenácii stvárňujú Juraj Loj ako Marcello Clerici, Anežka Petrová ako jeho manželka Giulia, Martin Huba ako profesor Quadri a ďalší poprední členovia Činohry SND a hostia. Autormi scény, kostýmov a hudby sú stáli spolupracovníci režiséra Romana Poláka – Pavel Borák, Peter Čanecký a Lucia Chuťková.

Inscenácia adaptácie románu Alberta Moraviu Konformista je do konca aktuálnej sezóny na programe ešte 5. a 12. mája a 18. júna 2023. Vstupenky je možné zakúpiť si aj online tu.