Mariana Sajko

Mariana Sajko

Sopranos

pochádza zo stredného Slovenska. Operný spev študovala na Cirkevnom konzervatóriu v Bratislave (Mária Repková), v rokoch 2005-2010 pokračovala v štúdiu na Vysokej škole múzických umení v Bratislave (Vlasta Hudecová, Zlatica Livorová). Vzdelanie si doplnila operetnou špecializáciou na Konzervatóriu v Bratislave (Dagmar Livorová). Absolvovala majstrovské kurzy Petra Dvorského v Piešťanoch. Zúčastnila sa Medzinárodnej speváckej súťaže Imricha Godina vo Vrábľoch, kde získala čestné uznanie a cenu za najlepšiu interpretáciu skladby 20. storočia. Na rešpektovanej speváckej súťaži International Hans Gabor Belvedere Singing Competition Wien postúpila do semifinále.

Je úspešnou koncertnou speváčkou, účinkovala na festivaloch Piešťanské organové dni, Musica Sacra Levoča, Nitrianska hudobná jeseň, Zámocké hry zvolenské a Mezinárodní hudební festival Petra Dvorského Jaroměřice. Účinkovala v cykle vokálnych koncertov Momento musicale v Slovenskej národnej galérii. Za sebou má tiež rad vystúpení s viacerými špičkovými orchestrami (Slovenská filharmónia, Štátny komorný orchester Žilina, Cappella Istropolitana, Orchester Opery SND, Orchester Štátnej opery Banská Bystrica, Metropolitný orchester Bratislava) a významnými dirigentmi (Leoš Svárovský, Oliver Dohnányi, Rastislav Štúr, Karol Kevický, Martin Leginus, Kevin Rhodes). Venuje sa tiež nahrávaniu: obnovená premiéra duchovných árií zabudnutého kremnického skladateľa A. Aschnera a premiéry súčasných sakrálnych skladieb R. Dubovského, P. Grolla a P. Hochela.

Už počas vysokoškolských štúdií účinkovala ako Serpina v opere G. B. Pergolesiho La serva padrona a ako Popelka vo Veselohre na moste B. Martinů. Od roku 2012 pôsobila ako hosťujúca sólistka viacerých divadiel: Opery Slovenského národného divadla, Štátnej opery v Banskej Bystrici, Štátneho divadla v Košiciach, Opery Národného divadla v Brne, Divadla F. X. Šaldy v Liberci a Slezského divadla v Opave. Predstavila sa v pestrom opernom repertoári: G. F. Händel: Alcina (Morgana), W. A. Mozart: Únos zo Serailu (Konstanze), Così fan tutte (Fiordiligi), Don Giovanni (Donna Anna) a Čarovná flauta (Kráľovná noci), G. Rossini: Barbier zo Sevilly (Rosina) a Otello (Desdemona), G. Donizetti: Nápoj lásky (Adina) a Maria di Rohan (Maria), G. Verdi: Rigoletto (Gilda) a La traviata (Violetta), J. Strauss ml.: Cigánsky barón (Arsena) a Netopier (Rosalinda), J. Offenbach: Orfeus v podsvetí (Diane), G. Puccini: Gianni Schicchi (Nella), R. Strauss: Ariadna na Naxe (Zerbinetta). V sezóne 2015/2016 bola za naštudovanie Morgany (Alcina) a Kráľovnej noci (Čarovná flauta) domácimi opernými kritikmi nominovaná na ocenenie „Najlepší ženský výkon“. Je trojnásobnou držiteľkou Ceny literárneho fondu za najlepšie stvárnenú opernú postavu sezóny: Morgana (Alcina, 2016), Donna Anna (Don Giovanni, 2018) a Desdemona (Otello, 2019).

Od roku 2021 je sólistkou Opery Slovenského národného divadla v Bratislave, kde si svoj repertoár rozšírila o Micaelu (G. Bizet: Carmen) a Kňažku (G. Verdi: Aida). V SND vystúpila tiež v projekte Bratislavského chlapčenského zboru Príbeh hudby – tajomstvá ľudského hlasu, na dvoch ročníkoch koncertu Letné Gala SND a na otváracom koncerte sezóny 2022/2023 Edita Gruberová Tribute. S úspechom sa predstavila aj v titulnej úlohe opery G. Donizettiho Maria Stuarda a na sólovom komornom koncerte Schumann & Schumann s piesňami Clary Schumannovej.