Balet SND uvedie koncom mája v premiére tretí ročník úspešného exkluzívneho projektu Fashion Ballet ´24. Tentoraz sa s choreografmi a módnymi tvorcami spojili aj hudobní skladatelia, ktorí pre tento projekt skomponovali nové skladby. Premiéry budú 24. a 25. mája v Slovenskom národnom divadle. Balet SND následne odohrá už iba dve reprízové predstavenia 29. a 30. mája.
Tretí ročník úspešného projektu Fashion Ballet prinesie v novej edícii opäť štyri pôvodné miniatúry. Jeho myšlienka odkazuje na odvekú spätosť tanečného umenia a módy od čias, keď módnymi ikonami boli slávne baleríny, ktoré udávali módne trendy.
Móda po stáročia vystihuje našu vizuálnu identitu, hodnoty a jedinečnosť. Nová edícia tohto výnimočného projektu predstaví štyri originálne diela dvanástich súčasných tvorcov z oblasti tanca, módneho dizajnu a hudby. Výsledkom bude opäť exkluzívny večer, ktorého hlavnými témami sú kreativita, kooperácia a inovatívnosť.
Choreografie Andreja Cagáňa, Andreja Petroviča, Mareka Gregu a Niny Polákovej oblečú štyri renomované slovenské dizajnérky – Ida Sandor, Veronika Hložníková, Jaroslava Würll Kocanová a Petra Kovacs.
Novinkou tohto ročníka je, že pre každú choreografiu vznikla aj pôvodná hudba, pod ktorú sa podpísali renomovaní hudobníci Roman Harvan, Vladislav Šarišský, Stanislav Palúch a Ľubica Čekovská. V miniatúrach účinkujú sólisti a zbor Baletu SND.
DREAM OUT
Choreografia: Andrej Cagáň
Hudba: Roman Harvan
Kostýmový dizajn: Ida Sandor
Pôvodná tanečná miniatúra Dream out je výsledkom vzájomnej inšpirácie tanečníka Andreja Cagáňa a violončelistu Romana Harvana, ktorých umelecké kariéry sú dlhodobo späté so Slovenským národným divadlom.
Cagáň sa pri tvorbe choreografie inšpiroval snami. Tvrdí, že práve v snoch prichádzajú často tie najlepšie inšpirácie a nápady.
„Mojím zámerom nebolo priniesť touto choreografiou nejaký hlboký odkaz či posolstvo. Chcem predstaviť krásu tanca a svoje vlastné videnie krásy a radosti cez tanec. Chcel by som, aby sa ľudia na chvíľku uvoľnili, vzdialili od bežného života a ponorili sa do krátkeho príbehu, prerozprávaného tanečnou rečou,“ vraví o svojom diele Cagáň.
Kostýmy pre jeho choreografickú miniatúru navrhla renomovaná dizajnérka Ida Sandor, ktorej tvorba sa vyznačuje minimalizmom, geometrickými tvarmi, originálnym strihom, kvalitnými materiálmi a zmyslom pre detail.
„Dlho som rozmýšľala, ako uchopiť túto tému. Inšpiráciou pre tvorbu kostýmov boli samotné sny. Sny, ktoré nikdy nie sú úplné, komplexné, ucelené, ale práve naopak, sú krátke, neukončené, nezmyselné – a to som preniesla do strihov modelov. Moje kostýmy nesú prvky elegancie a nadčasovosti, ale zvolila som úplne netradičný materiál,“ približuje dizajnérka.
PARADE
Choreografia: Andrej Petrovič
Hudba: Vladislav Šarišský
Kostýmový dizajn: Veronika Hložníková
Choreograf Andrej Petrovič vo svojej miniatúre Parade odkazuje na éru nástupu baletnej moderny zo začiatku 20. storočia. Choreografiu s rovnakým názvom uviedol Leonid Mjasin v roku 1917 v súbore Sergeja Ďagileva Ballets russes na hudbu Erika Satieho a vo výprave Pabla Picassa.
Petrovičovo dielo predstavuje päticu módnych dizajnérov a ich snahu o umelecké dielo, dynamickú konfrontáciu nápadov. Všetko sa mení príchodom múzy, ktorá je impulzom aj motiváciou.
„Odkazom Parade je asi to, že individualizmus je v umení mimoriadne dôležitý, ja však verím, že našu jedinečnosť najväčšmi prejavíme v schopnosti spolupracovať,“ hovorí choreograf a dodáva, že tento princíp uplatnil aj on sám pri tvorbe tohto diela.
„Mojim spolutvorcom – skladateľovi Vladislavovi Šarišskému a dizajnérke Veronike Hložníkovej som vysvetlil, čo je nosnou myšlienkou diela, z čoho sa budú skladať jednotlivé obrazy, aký to bude mať začiatok a koniec. Obaja mali možnosť zúčastniť sa na skúškach, ukázal som im pár choreografických sekvencií, aby si to vedeli vizualizovať. Aby sa mali čím inšpirovať pri tvorbe a následne inšpirovať mňa a choreografiu. Hudba vznikala spolu s pohybom, skladateľ Šarišský bol viackrát na skúškach v sále, aby hudbu doslova našil na choreografiu a zároveň jeho hudba dávala impulzy k vzniku choreografie,“ vysvetľuje Petrovič.
„Keďže predstavujem piatich mužov, módnych tvorcov a ich múzu, zamerala som sa na rôzne charaktery návrhárov, ich egá a zároveň ochotu spolupracovať a tiež ich túžbu preniknúť do ženského sveta a urobiť ženu krásnou. Dôležité pre mňa boli nielen rozhovory s choreografom, ale aj možnosť vidieť tanečníkov na skúške, navnímať ich individualitu, jedinečnosť, spôsob hýbania sa, charakter. To bolo pre mňa určujúcim momentom pre vytvorenie ich kostýmov,“ dodáva k svojim návrhom dizajnérka Veronika Hložníková.
GAIA
Choreografia: Marek Grega
Hudba: Stanislav Palúch
Kostýmový dizajn: Jaroslava Würll Kocanová
Choreografia Gaia Mareka Gregu, dlhoročného sólistu SĽUK-u, je zrkadlom ľudstva a vzťahu človeku k matke zemi. Inšpiráciou k námetu bol pre choreografa soundtrack k dokumentárnemu filmu Home od Armanda Amara. Hudba k filmu ho nútila rozmýšľať nad tým, ako by sa dala téma zdevastovanej zeme vinou nenásytného človeka vyjadriť choreografiou na krátkej ploche.
„Gaia je moja výpoveď o tom, ako sa človek svojou chamtivosťou a nenásytnosťou stáva hyenou. Nehľadí na to, čo bude, keď tu už nebude on. Berie a berie, no nevracia jej nič späť. Gaia je v mojom príbehu ako zlomený kvet, ktorý už nikdy nenarastie, ak sa ľudstvo nezmení. Bojuje s človekom z posledných síl, pretože tempo chamtivého človeka je čoraz rýchlejšie. V tomto krátkom diele chcem ukázať obraz o tom, ako to môže dopadnúť v ďalekej, no možno už v blízkej budúcnosti, ak sa ľudia nezačnú správať zodpovedne,“ objasňuje ideu choreografie Marek Grega.
V treťom ročníku Fashion Ballet sa Grega prepojil s dizajnérkou Jaroslavou Würll Kocanovou, ktorá je známa tým, že vo svojej tvorbe bohato čerpá z folklóru a vzorov ľudových výšiviek.
„Marek mi predstavil svoju víziu a ja som sa hneď ponorila do svojich cestovateľských zážitkov. Celé sa to malo niesť v apokalyptickej atmosfére konca sveta, s myšlienkou poukázať na našu prírodu, ktorú síce milujeme, ale nevážime si ju. Dielo by malo byť apelom, aby sme k tomu, čo sa s ňou deje, neboli ľahostajní. Obaja vychádzame v tvorbe z folklóru – nechceli sme to však podať folklórnou formou. Ide skôr o náš rukopis, snahu, aby bol náš štýl rozpoznateľný,“ hovorí dizajnérka, ktorá možnosť spolupráce s Baletom SND považuje za splnený sen.
„Balet a tanec spája najmä pohyb, elegancia a expresivita. Obe sféry sa navzájom ovplyvňujú, inšpirujú, sú prepojené umením, výrazom a kreativitou. To ma na tom najviac baví a inšpiruje. Milujem spojenie tanca a módy. Bez vetra sa ani lístok nepohne. Ak chceš predať šaty, musia sa hýbať. Spojenie baletu a módy bolo odjakživa mojím snom,“ dodáva Würll Kocanová.
CHVENIE OKAMIHU / Trembling of the moment
Choreografia: Nina Poláková
Hudba: Ľubica Čekovská
Kostýmový dizajn: Petra Kovacs
Choreografia Chvenie okamihu je výsledkom spolupráce troch výnimočných umelkýň – choreografky Niny Polákovej, módnej dizajnérky Petry Kovacs a hudobníčky Ľubice Čekovskej.
Nina Poláková, slovenská primabalerína so svetovým renomé, sa vo vibrujúcom duete zamýšľa nad výzvami, ktoré život ponúka, dôležitosťou vzťahov medzi ľuďmi, ako aj vzťahu k sebe samému a odkrýva zákutia ženskej duše.
Ľubica Čekovská, najoceňovanejšia slovenská skladateľka, vytvorila pre Fashion Ballet ’24 emocionálne bohatú hudbu ako esenciu obrazu krehkosti vzťahu.
Sugestívnosť a tajomnosť diela dotvárajú kostýmy Petry Kovacs. Mladá módna dizajnérka vo svojej tvorbe skúma rovnováhu medzi eleganciou a hravým štýlom ulice. Zjednocujúcou líniou je charakteristická dievčenská krehkosť.
„Svojou tvorbou rozprávam stále nový príbeh, často s romantickým uhlom pohľadu, s veľkou dávkou humoru a kvapkou trpkosti, ktoré so sebou vždy prináša život,“ hovorí výtvarníčka, ktorá patrí k výrazným talentom súčasnej generácie a vo svojej tvorbe sa dlhodobo venuje otázkam ekológie a udržateľnosti módy.