Jana Wernerová

Jana Wernerová

Jana Wernerová vyštudovala herectvo na fakulte dramatických umení Akadémie umení v Banskej Bystrici v roku 2003 v ročníku Jozefa Adamoviča a Jana Přeučila. Počas štúdií hosťovala v BDNR v Banskej Bystrici, DJGT vo Zvolene a v divadle Actores v Rožňave. Po ukončení štúdia dostala angažmán v DJZ v Prešove, no istotu mesačného platu čoskoro vymenila za neistú tvorivú slobodu. V roku 2005 v Košiciach s kolegami založila nezávislé divadlo NA PERÓNE, v ktorom dodnes pracuje ako umelecká šéfka, režisérka, herečka, scenáristka a projektová manažérka. Všetky tieto profesie ju spájajú vo všestrannú divadelníčku, ktorou sa chcela stať už od detstva. S divadlom precestovala kus sveta a autorské inscenácie divadla videli diváci na festivaloch v Čechách, Poľsku, Srbsku, Maďarsku, Francúzsku, Anglicku, Švédsku, Nórsku, Bulharsku, Nemecku a na off Broadway v New Yorku. Od roku 2008 bola autorsky, herecky a režijne súčasťou mnohých inscenácií, medzinárodných divadelných site-specific performancií a niekoľkých pražských nezávislých produkcií:
2008 SOMETHING IS RED, HRANICA- HATÁR / 2009- 2013 STEP BY STEP, RANY, / 2010 KAMPA SONÁTA, ÚTROBY KRAVY, GET OFF, JRD’ART CAMP / 2011 PERISKOP, SKUTKY A CESTY, IN DA PARK, KORENE / 2012 KOM-IN, CALLBOXES / 2013 KÉK VERÉB , X-APARTMENTS / 2016 JAK ZABÍT HAMLETA / 2017 NEMÉ KRÁĽOVNÉ / 2018 ZÁHADA TYČE, F.Kafka PREMENA / 2023 PRAŽSKÉ QUADRIENNALE…
 
V roku 2020, po rokoch strávených v rezidenciách centier pre súčasnú kultúru, Divadlo Na Peróne otvorilo svoj stály priestor a začalo nadobúdať novú tvár. S tým je spojená aj nová dramaturgia a réžijná poetika divadla, ktorú Wernerová vytvára najčastejšie v tandeme so svojím životným a divadelným partnerom Petrom Kočišom. Vo svojich predstaveniach, v ktorých sa ocitá v pozícii režisérky, autorky textu aj predstaviteľky jednej z postáv, si pod drobnohľad berie osudy jednotlivcov zaseknutých v systéme, čím implicitne, s nadhľadom a citom poukazuje na aktuálne dianie v spoločnosti. (Niekoľko skíc k vlastnej samovražde 2022, Dievča z morského dna 2022, Smutná správa zo smutnej krajiny 2024). Svojou tvorbou tiahne k súčasnému divadlu prepájajúcemu rôzne divadelné formy. Používa minimalistický, vnútrom silno podložený divadelný prejav, výrazné prepájanie slova s pohybom, rada zachádza do vôd fyzického, experimentálneho divadla.
 
Okrem divadla sa venuje písaniu poviedok a pôvodných rozhlasových hier pre deti i dospelých. Nedávno si vzdelanie rozšírila na Katedre autorskej tvorby a pedagogiky pražskej DAMU, vyučuje na konzervatóriu, lektoruje workshop komunikačných schopností Nebľaboc! a dokončila svoju prvú knihu poviedok.