Dve kráľovné, jeden trón

Na scéne SND má po prvý raz premiéru opera Gaetana Donizettiho Maria Stuarda, sugestívna historická freska, inscenácia plná javiskových efektných scén vo fascinujúcich dobových kostýmoch.

Reflektuje konflikt medzi dvoma kráľovnami Máriou Stuartovou a Alžbetou I. anglickou, ktorých príbehy sa skrížili v Anglicku v 16. storočí a odvtedy sa v rôznych obdobiach a s rôznym akcentom objavujú na divadelnej scéne či filmovom plátne.

Skladateľ vychádzal z drámy Friedricha Schillera. Dej sa odohráva v Anglicku zmietanom náboženskými bojmi, ktoré sa odrazili aj na postavení kráľovien, keďže Alžbeta I. anglická bola protestantka a Mária Stuartová, škótska kráľovná, katolíčka. Opera sa však sústreďuje predovšetkým na osud dvoch silných osobností túžiacich po moci – ale aj po láske a slobode.

Alžbeta I. vládla od roku 1558 až do svojej smrti v roku 1603. Aj vďaka jej záujmu o rozvoj obchodu, remesiel, vzdelanosti a divadla, venovala svoju priazeň predovšetkým Shakespearovi, dostáva čas jej vlády prívlastok alžbetínska doba alebo zlatý vek Anglicka. Nesplodila žiadneho potomka, vyhlasovala, že sa vydala za Anglicko, a tak ju súčasníci i história označili za „panenskú kráľovnú“, čo nebol vždy lichotivý prívlastok. Ženskosť, emócie, vášeň a ľúbostné pletky, taká bola Mária Stuartová „kráľovná sŕdc“. Je to pravda, sú to mýty?

História nám ďalej hovorí o snahe Márie Stuartovej získať anglický trón, keďže vďaka zložitým príbuzenským vzťahom naň mali nárok obidve. Alžbeta právom považuje Máriu za rivalku, podozrieva ju z úkladov a zo sprisahaní, dá ju uväzniť a napokon podpíše aj rozsudok smrti, ktorý bol vykonaný 8. februára 1587.

Skladateľa Gaetana Donizettiho nezaujímali v tomto diele politicko-náboženské témy. Vymodeloval a hudobne nádherne ozvláštnil bohatý psychologický svet obidvoch protagonistiek a na zvýraznenie dramatických momentov ponechal legendu o stretnutí kráľovských rivaliek, ktoré opísal aj Schiller a ktoré sa v realite nikdy neuskutočnilo.

Pohnuté osudy dvoch kráľovien pripravili aj nečakané komplikácie pri opernej premiére. Donizetti skomponoval operu s názvom Maria Stuarda pre Teatro San Carlo v Neapole v roku 1834. Keď skúšky boli v plnom prúde, zasiahla cenzúra a operu zakázala. Pre cirkev nebolo prijateľné, aby bol spracovaný námet hry, v ktorej katolícku kráľovnú v katolíckom Taliansku odsúdia na smrť sťatím hlavy. Premiéra sa teda uskutočnila až o rok neskôr v milánskej La Scale, kde cenzúra nebola taká prísna.

Počas storočí si v umeleckých dielach raz jedna, raz druhá kráľovná získavala väčšiu pozornosť. Dramatik Schiller i skladateľ Donizetti sú skôr na strane Márie Stuartovej. V súčasnosti, v racionálnom svete, je možno viac v popredí osud Alžbety I. ako zdatnej političky, ako to vyzdvihol napríklad režisér Shekhar Kapur vo svojom oscarovom filme Elizabeth v hlavnej úlohe s Cate Blanchett. A v praxi to dokazujú aj mnohé výrazné osobnosti političiek v nedávnej minulosti i súčasnosti.

Monumentálnu historickú fresku, sugestívnu drámu s nádhernou hudbou pripravuje v SND medzinárodný tím: francúzsky režisér Gilbert Blin, taliansky dirigent Marco Guidarini, americký scénograf Alexander McCargar a český výtvarník Josef Jelínek.

V impozantnom opernom diele sa v hlavných úlohách predstavia v alternáciách ako Maria Stuarda Mariana Sajko a Andrea Vizvári, ako Alžbeta/Elisabetta Terézia Kružliaková a Jana Kurucová.

Po premiérach Donizettiho opery Maria Stuarda v piatok 21. apríla a v nedeľu 23. apríla – je v aktuálnej divadelnej sezóne inscenácia opery na programe už len trikrát, a to 25. 4., 27. 4. a 29. 4. 2023.