MANON a hviezdny taliansky hosť Federico Ievoli

Manon je príbeh o vášnivej spaľujúcej láske, v tomto prípade skutočne až za hrob. Veď ktorý milenec by riskoval život a v podpalubí zaoceánskej lode medzi zlodejmi a prostitútkami by do vyhnanstva sprevádzal svoju lásku? Len tri predstavenia strhujúceho príbehu na hudbu Jula Masseneta v majstrovskej choreografii výnimočnej osobnosti sira MacMillana uvedie Balet SND od 20. do 22. júna 2025 so skvelým talianskym tanečníkom.
 
Ako rytier des Grieux sa predstaví Federico Ievoli, momentálne prvý sólista Baletu Národného divadla v Prahe. Ako uvádzajú kritici v jeho životopise Federico po štúdiách na Akadémii La Scaly v Miláne žiari v lyrických aj psychologických úlohách, ako aj v predstaveniach vyžadujúcich oslnivú techniku a silný dramatický výraz. „Federico Ievoli ako Des Grieux vyjadruje emocionálnou hĺbkou. Jeho stvárnenie podčiarklo romantickú vášeň a vnútornú zraniteľnosť postavy, čo vyvrcholilo dojímavým a pútavým výkonom,“ konštatuje Helena Kazárová na stránkach portálu Opera Plus.
 
Manon – hriešna svätica
 
Milovníci opery poznajú príbeh o Manon predovšetkým z pera dvoch skladateľov Jula Masseneta z roku 1884 a Giacoma Pucciniho z roku 1893. A tým, ktorí sa nechajú unášať veršami, nie je cudzie dielo Vítězslava Nezvala. Práve v ňom označil des Grieux svoju Manon ako hriešnu sväticu.
 
Písal sa roku 1731, keď Abbé Prévost vydal svoj populárny román o rytierovi des Grieux a Manon Lescaut, o vášni plnej zúfalstva, ktorý sa stal inšpirujúcim pre mnohých tvorcov. A ako plynul čas Manon označovali za pobehlicu, za dokonalú zvodkyňu, fascinujúcu márnotratnú ženu i za symbol lásky či obeť.
 
Manon Lescaut prežije turbulentný život, na ceste do kláštora postretne chudobného študenta des Grieux a ujde s ním. Cíti k nemu silnú náklonnosť, na druhej strane nevie odolať luxusu.
 
To je len jedna z línií príbehu Abbé Prévosta, ktorú spracoval vo svojej choreografii MacMillan. „Jeho baletný opus obsahuje všetko, čo by si divák od divadelného predstavenia mohol sľubovať: romantický príbeh hlavných predstaviteľov, ktorých spaľujúca vášeň ničí ich životy, morálnu dilemu medzi životom v prepychu a pravou láskou, pohľad na sociálne vrstvy v období regentstva, štipku horkosladkého humoru, neveru, dve vraždy, utrpenie chudobných i márnotratnosť boháčov, bohatú kostýmovú a scénickú výpravu a v neposlednom rade ukážku choreografického majstrovstva,“ uvádza Kristián Kohút, šéfdramaturg Baletu SND.
 
Hudobná dráma z pera Jula Masseneta
 
Tento francúzsky skladateľ skomponoval operu na uvedený námet, ale choreografovi MacMillanovi nepostačoval jej dramatizmus na vykreslenie všetkých životných peripetií protagonistov, pre ktorých v baletnom stvárnení pripravil náročný pohybový slovník. Oslovil britského skladateľa Leightona Lucasa, ktorý hudbu k baletu „poskladal“ z úryvkov z Massenetových trinástich opier a dvoch oratórií, ako aj z jeho orchestrálnych suít, rôznych melódii a klavírnych diel. Balet Manon mal premiéru v Coven Garden v Londýne v roku 1974.
 
 
MacMillan a jeho jedinečný rukopis
 
K MacMillanovým významných dejovým choreografiám patria napríklad Romeo a Júlia alebo Mayerling, predsa však víťazí záujem o Manon. „Nič v tomto balete nie je samoúčelnou ozdobou alebo technickou exhibíciou, výnimočnosť spočíva aj v budovaní drámy, každý na javisku má svoj vlastný príbeh, pohybom ľudského tela sú vyjadrené charaktery a vzťahy každej jednej postavy, každého tanečníka,“ povedal baletný majster Robert Tewsley, svetovo uznávaný odborník na choreografie MacMillana, ktorý v Balete SND toto dielo naštudoval.
 
Scénu a kostýmy navrhol grécky výtvarník Nicholas Georgiadis, dlhoročný spolupracovník MacMillana. V opozícii k scénickej ošarpanosti – chudobe, pred ktorou Manon utekala a ktorá sa stala jej osudom, sú prepychové kostýmy hedonistického Paríža v štýle 80. rokov 18. storočia, nechýbajú kožušiny, hodváb, satén, brokát, šperky... Balet SND uviedol Manon ako vôbec prvú kompletnú choreografiu MacMillena na Slovensku.
 
Vyberte si z troch predstavení Manon baletnej fresky o pokušení, láske a chuti žiť medzi 20. a 22. júnom s významným talianskym hosťom Federicom Ievolim.
 
Foto Juraj Žilinčár a Balet ND Praha