Martin Malachovský

Martin Malachovský

Bas

Spev študoval na VŠMU v Bratislave v triede Juraja Hrubanta. Vokálne sa ďalej zdokonaľoval na interpretačných kurzoch v talianskej Perugii a v rámci študijného pobytu na Hochschule für Musik und darstellende Kunst vo Viedni absolvoval majstrovský kurz u svetoznámeho basistu Jevgenija Nesterenka. V roku 1991 mu udelili štipendium francúzskej vlády, ktoré mu umožnilo šesť mesiacov študovať na prestížnom Conservatoire National Supérieur v Paríži. V roku 1990 sa zúčastnil na Medzinárodnej speváckej súťaži Antonína Dvořáka v Karlových Varoch, kde získal 3. miesto. V tom istom roku dostal aj štipendium Nadácie Richarda Wagnera, na základe ktorého sa mohol zúčastniť wagnerovského festivalu Bayreuther Festspiele. 
V roku 1992 ukončil štúdium na VŠMU v Bratislave a stal sa sólistom Opery Slovenského národného divadla. Tu debutoval ako Bartolo v Mozartovej Figarovej svadbe. V krátkom čase naštudoval množstvo postáv a predstavil sa na viacerých festivaloch: Mozart festival Madrid, Maifestspiele Wiesbaden, Pražská jar, Bratislavské hudobné slávnosti, Xanten Musikfestspiele, Solothurn Musicfestival, International Opera Festival Miskolc. Na koncertných a operných pódiách ho videlo publikum v Taliansku, Nemecku, Rusku, vo Švédsku, v Slovinsku, Holandsku, Belgicku, Švajčiarsku, Maďarsku, v Českej republike, Grécku, Portugalsku, vo Francúzsku, v Španielsku, Írsku, USA či v Japonsku. Za postavu Leporella v Mozartovom Donovi Giovannim v réžii J. Bednárika získal Cenu literárneho fondu za najlepšie stvárnenú opernú postavu sezóny. 
V parížskej Opéra Comique sa predstavil ako Luther a Crespel v Offenbachových Hoffmannových poviedkach po boku Sergeja Larina, na Mozartovom festivale v Madride spieval Bartola v Mozartovej Figarovej svadbe (v úlohe Grófky účinkovala legendárna Lucia Popp), vo Verdiho La traviate (s Mariou Guleghinou v titulnej postave) spieval v roku 2004 v rámci mesačného turné po Japonsku úlohu Doktora Grenvila. V pražskom Národnom divadle naštudoval titulnú úlohu Figara v inscenácii Mozartovej Figarovej svadby a v rokoch 2002 – 2008 stvárňoval túto postavu ako stály hosť tamojšieho operného súboru. Absolvoval turné po Japonsku s postavami Collina v Pucciniho Bohéme a Kostolníka v Tosce od toho istého autora po boku Petra Dvorského ako Cavaradossiho a Sherrilla Milnesa v úlohe Scarpiu. Americkému publiku sa predstavil s koncertným recitálom v Chicagu (2002). V roku 2003 s veľkým úspechom absolvoval mesačné turné po Japonsku s postavou Figara (Mozart, Figarova svadba). O rok neskôr spolupracoval v Moskve s tamojšou Moskovskou filharmóniou. V roku 2008 účinkoval v produkcii Straussovej Ariadny na Naxe (Truffaldino) v írskom Gaiety Theatre v Dubline – a s postavou Truffaldina sa predstavil aj na festivale v maďarskom Miškovci (2009). Opera v slovinskej Ľubľane ho v roku 2008 pozvala spievať postavu Escamilla v Bizetovej Carmen.

Na doskách umelcovej domácej scény – Opery SND – sa prezentoval postavou Vodníka v Dvořákovej Rusalke, účinkoval ako Sulpice v Donizettiho Dcére pluku, Varlaam v Musorgského Borisovi Godunovovi či Dragomír v Suchoňovom Svätoplukovi (réžia J. Jakubisko, 2009) alebo Mefisto v Gounodovom Faustovi (2010). V roku 2011 sa predstavil na koncertnom pódiu marockému publiku v Casablance a v rakúskom Schlosshofe spieval na podujatí Operngala 2011.

V tom istom roku vystúpil v SND ako Stárek v Janáčkovej Jej pastorkyni a koncom sezóny účinkoval v troch koncertných predvedeniach Liverpoolskeho oratória od sira Paula McCarteyho. Vo februári 2014 opäť predstúpil pred ruské publikum na koncerte v Petrohrade. Na doskách Opery SND spieval postavu Basila v svetovej premiére slovenskej opery Ľ. Čekovskej Dorian Gray, s ktorou sa predstavil aj pražskému publiku v tamojšom Národnom divadle. V roku 2014 účinkoval v SND v novom naštudovaní Straussovej Salome. Popri niekoľkých predstaveniach Otella v pražskej Štátnej opere a účinkovaní v brnianskom Národnom divadle (Don Basilio), spieval basový part v Omši C. Francka v Hofburgkapelle vo Viedni. V Opere SND naštudoval postavu Surina (P. I. Čajkovskij, Piková dáma). Koncom roku 2014 spieval na Vianočnom koncerte v Bratislave a v Slovenskej filharmónii pod taktovkou jej šéfdirigenta E. Villauma sólový part vo Faurého Rekviem. Na začiatku sezóny 2015/2016 stvárnil postavu Bartola v Rossiniho Barbierovi zo Sevilly.

V roku 2013 úspešne zavŕšil na VŠMU v Bratislave doktorandské štúdium a získal akademický titul "doctor artis". Od roku 2011 sa venuje aj pedagogickej práci na bratislavskom konzervatóriu. V krátkom čase zaznamenali jeho žiaci výrazné úspechy (1. miesto na celoslovenskej súťaži konzervatórií a hudobných škôľ, 1. miesto na Medzinárodnej súťaži A. Dvořáka v Karlových Varoch, hosťovania v Opere SND, Slovenskej filharmónii, či spolupráca s Capellou Istropolitanou...). Primátor Hlavného mesta SR Bratislavy mu v roku 2015 udelil čestné uznanie za výborné výsledky práce s mládežou, ktorá dôstojne reprezentuje naše hlavné mesto.