Monika Fabianová

Monika Fabianová

Mezzosoprán

Spev študovala na Štátnom konzervatóriu v Žiline u Emílie Sadloňovej a na VŠMU v Bratislave u profesorky Vlasty Hudecovej. Počas štúdií sa zúčastnila na Medzinárodnej speváckej súťaži A. Dvořáka v Karlových Varoch. V roku 2004 spievala na koncerte mladých slovenských operných talentov v Národnej opere Veľkého divadla vo Varšave. Od roku 2003 je sólistkou Opery SND, kde naštudovala rad postáv mezzosopránového odboru. V roku 2004 debutovala ako Carmen na javisku Štátnej opery v Banskej Bystrici, neskôr postavu Carmen stvárnila aj na javiskách viacerých divadiel napr. v Brne, Španielsku (Zaragoza, Malaga, Cartagena, Lleida, Elche, Murcia a iné) a vo Francúzsku (Merignac, Frejus). V spolupráci so Štátnou operou v Banskej Bystrici stvárnila aj postavu Fedory v rovnomennej opere Umberta Giordana.

Spolupracovala so Shanghai Philharmonic Orchestra v úlohe Carmen pod taktovkou Michela Sassona. V roku 2008 začala spolupracovať s Národným divadlom v Prahe, kde vytvorila vo Verdiho Falstaffovi postavu Meg Pageovej. V tom istom roku sa prezentovala aj v úlohe Romea v Belliniho opere I Capuleti e i Montecchi. Na doskách domáceho SND nasledovala princezná Eboli v opere G. Verdiho Don Carlos,  Enrichetta di Francia v Belliniho Puritánoch.  Na scéne opery SND vystúpila aj ako Suzuki v Pucciniho Madama Butterfly a Oľga v Čajkovského Eugenovi Oneginovi – obe v réžii P. Konwitschneho. Účinkovala v Lipskej Opere ako Oľga v Čajkovského Eugenovi Oneginovi so slávnym Gewandhaus Orchestrom a dirigentom Matthiasom Foremnym.

V roku 2013 debutovala v Štátnej opere Praha postavou Eboli v opere G. Verdiho Don Carlos. V roku 2014 sa prvýkrát predstavila ako Stephano v Gounodovej opere Romeo a Júlia. V Mascagniho opere Cavalleria rusticana stvárnila postavu Loly  a o rok neskôr už postavu Santuzzy. Spievala Polinu v Čajkovského Pikovej dáme, postavu Dorabelly v Mozartovej opere Così fan tutte, za ktorú dostala aj cenu Literárneho fondu. O rok neskôr získala rovnakú cenu za postavu Margaréty v Berliozovej dramatickej legende Faustovo prekliatie

V zahraničí dostala čestný diplom za koncert v Boľšom teatri v bieloruskom Minsku. Ďalšie roly boli Concepción v Ravelovej L´Heure espagnole (Španielska hodinka) a Ljubava v opere Sadko od Rimského-Korsakova. Stvárnila aj chlapčenské postavy ako Cherubino vo Figarovej svadbe od Mozarta, Nicklausse v Offenbachovej opere Hoffmanove poviedky, Octavian v Gavalierovi s ružou od R. Straussa, princ Orlofsky v Netopierovi Johanna Straussa ml, Fjodor v opere Boris Godunov od Musorgského a Siebel vo Faustovi od Gounoda.

V repertoári má rad ďalších postáv: Dryada v Ariadne na Naxe (R. Strauss), Ježibaba v Dvořákovej Rusalke, Bersi v Andrea Chénierovi (U. Giordano), Laura vo Verdiho Luise Miller, Káča v opere Čert a Káča od A. Dvořáka, Matka v opere Perníková chalúpka (Hänsel und Gretel) od E. Humperdincka, Lapák v Janáčkovej opere Příhody lišky Bystroušky, Blagota vo Svätoplukovi od E. Suchoňa, Flora v La traviate, Emilia v Otellovi, Fenena v Nabuccovi, Amneris v Aide a Maddalena v Rigolettovi od Verdiho.

Speváčka má na svojom konte i početné úspešné koncertné vystúpenia doma i vo viacerých európskych krajinách: Beethovenovu 9. symfóniu v Musikverein Wien pod taktovkou Jacka Martina Händlera, Mozartovo Rekviem a Českú vianočnú omšu od Jakuba Jana Rybu v spolupráci s dirigentom Leošom Svárovským (s týmto dirigentom spolupracovala aj v Japonsku na uvedení Dvořákovej Stabat Mater s Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra a Sendai Philharmonic Orchestra). K jej ďalším koncertným vystúpeniam patrí a Mahlerova symfónia č. 2. Spolupracovala aj s Filharmóniou Bohuslava Martinů v Zlíne, s Metropolitným orchestrom Bratislava, Slovenskou filharmóniou a Štátnym komorným orchestrom Žilina. V roku 2018 účinkovala vo Verdiho Rekviem na benefičnom koncerte Svatovítské varhany na Pražskom hrade so súborom pražského Národného divadla pod taktovkou Jaroslava Kyzlinka. 

Pre Slovenský rozhlas nahrala so Symfonickým orchestrom Slovenského rozhlasu a dirigentom Ondrejom Lenárdom sólový part v spievanom balete Manuela de Fallu El amor brujo (Čarodejná láska). 

Predstavila sa na Medzinárodnom opernom festivale v maďarskom Miškovci (Dryade v Straussovej Ariadne na Naxe a Tisbe v Rossiniho Popoluške) a na cyperskom Pafos Aphrodite Festival (Emilia vo Verdiho opere Otello).

Spolupracovala s poprednými dirigentmi: Juraj Valčuha, Pietro Rizzo, Enrico Dovico, Marco Munari, Walter Kobéra a ďalší.