Hekuba nie je Hekuba

V septembri zavíta do Činohry Slovenského národného divadla jedno z najprestížnejších svetových divadiel Comédie-Française. Stane sa tak v histórii SND po tretíkrát a tentoraz po dlhých 16 rokoch.

V Činohre SND si v piatok 20. septembra a v sobotu 21. septembra 2024 môžete pozrieť v podaní súboru Comédie-Française strhujúci príbeh klasickej i súčasnej matky – môže to byť Hekuba, môže mať meno dnešné... Jednoducho Hekuba režiséra Tiaga Rodriguesa je strhujúcou inscenáciou, v ktorej sa prelína Euripidova antická tragédia s príbehom osobnej a inštitucionálnej zrady zo súčasnosti.

Na hosťovanie tohto prestížneho súboru pozývame nielen znalcov francúzskeho jazyka, ale všetkých milovníkov skvelého divadla – slovenské aj anglické titulky pomôžu plnohodnotne sledovať divadelné predstavenie. 

Comédie-Française vďačí za svoj vznik Kráľovi Slnko

Kráľ Slnko, Ľudovít XIV. (1643 – 1715), bol síce absolutistickým, ale v istom zmysle aj osvieteným panovníkom, ktorý sa zaujímal nielen o expandovanie svojej ríše, ale veľmi blízko mal ku kultúre. Jeho éra sa pýši rozkvetom francúzskej vedy a umenia: s jeho menom je v Paríži spojená aj prestavba dnes slávneho Louvru a vďaka Ľudovítovi XIV. Francúzsko skrášlili také monumentálne stavebné skvosty ako parížska Invalidovňa či zámok vo Versailles.

V roku 1680 kráľovským rozhodnutím spojil v Paríži dve pôsobiace herecké spoločnosti – Moliérovu a ďalšiu, ktorej patrónom bol iný významný dramatik tej doby Jean Racine. A tak oficiálne vznikla Comédie-Française, dnes najstaršie divadlo na svete so stálym súborom, ktoré sa od roku 1799 usídlilo v Palais-Royal – Kráľovskom paláci v centre Paríža neďaleko Louvru. Disponuje aj ďalšími dvoma sálami, veľmi známym Le Théâtre du Vieux-Colombier a Le Studio-Théâtre. Od svojho vzniku naštudovali umelci tejto scény vyše 3 000 divadelných inscenácií od viac ako 800 francúzskych i svetových autorov.

Hekuba v Bratislave

V rámci európskeho turné s Hekubou zavíta francúzsky súbor do SND po úspešnom účinkovaní na jednom z najvýznamnejších svetových divadelných festivalov v Avignone, ktorého je od roku 2022 riaditeľom Tiago Rodrigues.

Tiago Rodrigues je portugalský herec, režisér, dramatik a producent. Autorsky začínal ako dvadsaťročný a vždy vnímal divadlo ako zhromaždenie ľudí a komunikáciu myšlienok. Divadlo je preňho priestor, kde sa ľudia stretávajú ako v kaviarni, konfrontujú svoje nápady, názory a trávia čas. A tak jeho tvorba láme hranice medzi divadlom a rôznymi realitami...

Tiago Rodrigues vybudoval dômyselné „divadlo v divadle“

Hosťovanie Comédie-Française v SND je udalosťou o to významnejšou, že naše publikum bude mať možnosť spoznať súčasnú tvorbu jedného z najvýznamnejších divadiel a jednu najvýraznejších osobností svetového formátu. Režisér a scenárista Tiago Rodrigues miluje živé divadlo, a preto k nám prináša dielo prepájajúce nadčasové problémy starovekej trójskej ženy s výzvami dnešnej ženy, herečky a matky, ktorá sa ocitla v podobných mukách ako často prehliadaná vdova trójskeho hrdinu Priama.

A tak nám príbeh antickej drámy nemusí byť taký vzdialený; Tiago Rodrigues ho obohacuje o nové poznania, dozvedáme sa, že sa sústreďuje okolo Nádie, herečky, ktorá stvárňuje Hekubu a ktorá sa v osobnom živote vyrovnáva so zistením, že jej syna týrali v štátnom zariadení, kam bola donútená umiestniť ho pre autizmus, aby dostával permanentnú starostlivosť. Vykúpenie z patovej situácie sa mení na horor. Dej sa odohráva v priebehu jedného dňa, v deň generálnej skúšky hry a Nádiinej súdnej výpovede. Nádia tak tragédiu nielen skúša, ale aj prežíva. Život a umenie sa vzájomne prelínajú a  hranice medzi súdnou sieňou a javiskom sa stierajú. Herci a herečky precízne balansujú na hrane medzi antickou tragédiou a právnou drámou dneška.

Inscenácia je inšpirovaná skutočnými udalosťami, predovšetkým škandálom vo švajčiarskom zariadení Mancy. Vyhýba sa však dokumentárnemu realizmu. Autenticitu čerpá zo skúsenosti spoluautorky textu Natache Koutchoumov, herečky a niekdajšej riaditeľky švajčiarskej Comédie de Genève, ktorá prežila podobnú tragédiu.

Hekuba je pripomienkou úlohy aténskeho divadla vo verejnom živote. Chce provokovať k zamysleniu a empatii. Nádia sa na svojej ceste, na rozdiel od Hekuby, usiluje o spravodlivosť zmiernenú ľudskosťou a vystríha pred tým, aby sme sa nechali pohltiť zožierajúcou bolesťou.

Vstupenky sú už v predaji na snd.sk alebo v pokladnici SND.