La Veronal (Španielsko): Sonoma

La Veronal (Španielsko): Sonoma

činohra

Magický tanec skupiny žien na hranici sna a reality.

nová budova SND, Sála činohry
Choreograf Marcos Morau vytvára pomocou pohybu, slova, hudby a výtvarných prvkov uchvacujúcu a magickú atmosféru. V scénickom tvare sa tu prepája náboženstvo, folklór a mysticizmus. Sonoma je inšpirovaná surrealizmom Luisa Buñuela. Je akýmsi krikom človeka, ktorý sa na hranici svojej existencie snaží zostať nažive. Sonoma balansuje medzi snom, fikciou a realitou. Skupina žien sa chce oslobodiť od väzieb minulosti, prekročiť hranice pomocou svojej intuície a inštinktu. Vnútorný plač, ktorý ženy zdieľajú postupne zosilnie, až sa transformuje do oslavného rituálu s obetami, hypnotickými piesňami a tancami. Tento stav oslobodzuje ich mysle, no zároveň im pripomína ich pominuteľnosť.
„Ak existuje nebo, je to tu a teraz.“ Luis Buñuel

Ak existuje nebo, je to tu a teraz.“ Luis Buñuel

Sonoma nie je slovo, ktoré nájdete v slovníku. Obsahuje však fonémy z gréčtiny – soma (telo) a latinčiny – sonum (zvuk): telo zvuku a zvuk tela.
 
Dnes prežívame dejiny v zhone, takým rýchlym tempom, že si ich sotva uvedomujeme. V skutočnosti už nikto nevie, čo sa deje. Dalo by sa povedať, že padáme dopredu a počas rýchleho pádu kričíme, ako keby sme boli na horskej dráhe. Sonoma je zvukom padajúceho tela, zúrivosťou, ktorú ľudské bytosti cítia, pretože stále veria, že sú nažive, že bdejú.
 
Marcos Morau sa vrátil k základným konceptom choreografie Le Surréalisme au service de la Révolution (Surrealizmus v službách revolúcie), ktorú vytvoril v roku 2016 pre Lorraine Ballet, a ktorá sa inšpirovala postavou Buñuela, ukotvená medzi stredovekou Calandou a kozmopolitným Parížom, jezuitskou vierou a surrealistickou slobodou. Celý tento mikrokozmos rozvil a rozšíril v projekte Sonoma, ktorý vytvoril s La Veronal.
 
Sonoma vyšla z potreby vrátiť sa k pôvodu, k telu, k hmote. Až z tejto hmoty a organickej matérie sa človek môže stratiť na ceste, kľukatiacej sa medzi snami a fikciou, kde sa ľudská bytosť stretáva s niečím mimoriadnym. Zmeniť každodenné veci na zvláštne, vzdať sa schopnosti vytvárať významy, umožniť znakom samostatne klíčiť a šíriť sa, komunikovať s najiracionálnejšími vrstvami človeka, tam, kde spojenie volá po oddelení, a oddelené sa vždy snaží spojiť.
 
Sonoma má tiež iný význam, v domorodom jazyku znamená Údolie Mesiaca. Podľa mýtu sa mesiac uloží každú noc na jeho pláňach. Výkriky, škreky a bubnovanie tam vytvárajú hypnotický rytmus, nežný ako detská uspávanka. Namiesto toho, že by nás tento rytmus nadmerne stimuloval, nás sprevádza a upokojuje.
 
Buñuel nikdy nebol aktuálnejší: dokázal predpovedať budúcnosť, keď zistil, že v hluku bubnov z Calandy a celého Bajo Aragón výkrik smeruje priamo k podstate. Pretože Buñuel tu už bol a počúval, ako znie priepasť, keď sa otvára, keď je ľudská predstavivosť slobodná, no človek slobodný nie je.
 
„Sonoma začína výkrikom a končí hurhajom. Uprostred, v krajine medzi realitou a fikciou, sa skupina žien snaží oslobodiť od známych väzieb a prekročiť hranice pomocou intuície a inštinktu. Keď sa stretnú, ich spoločný vnútorný plač sa zosilní, mohutnie až prekypí a ony ho oslávia rituálmi, obetami, hypnotickými piesňami a tancami. Vstupujú do neznámeho a zmätočného stavu, ktorý oslobodzuje ich myseľ, ale zároveň im pripomína ich ľudskú prirodzenosť. Sonoma je miestom, kde vzniká búrka, kde bubny stále bijú silou, ktorá otriasa zemou a otvára hlbokú trhlinu v zemi pod našimi nohami.“
Carmina S. Belda
 
MARCOS MORAU & LA VERONAL
Marcos Morau (Valencia, 1982) študoval choreografiu, pohyb a divadlo v Barcelone, Valencii a New Yorku. Vo svojich dielach buduje imaginárne svety a krajiny, kde sa pohyb a obraz stretávajú a pohlcujú navzájom. Za svoj bakalársky projekt dostal najvyššie ocenenie a grand prix za tvorbu od Institut del Teatre de Barcelona. Jeho umelecké znalosti sa neobmedzujú len na tanec, ale zahŕňajú aj iné disciplíny, ako je fotografia a dramaturgia. Magisterský titul získal v odbore dramaturgia na UAB, Univerzite Pompeu Fabra a Institut del Teatre.
 
Marcos Morau už viac než desať rokov vedie súbor La Veronal ako režisér, choreograf a kostýmový, scénický a svetelný dizajnér. Svoju tvorbu predstavil na zahraničných festivaloch a v divadlách ako napríklad v Théâtre National de Chaillot v Paríži, Biennale di Venezia, Festival d'Avignon, Tanz im August v Berlíne, Roma Europa Festival, SIDance Festival v Soule a Sadler's Wells v Londýne. Okrem práce s La Veronal pôsobí ako hosťujúci umelec v súboroch a divadlách po celom svete, kde tvorí diela na pomedzí divadla a tanca, medzi inými v GöteborgsOperans Danskompani, Ballet du Rhin, Royal Danish Ballet, Scapino Ballet Rotterdam, Carte Blanche, Ballet de Lorraine, Compañía Nacional de Danza a Tanz Luzerner Theater.
 
Marcos Morau je najmladší umelec v Španielsku, ktorý získal Národnú cenu za tanec. Jeho tanečný jazyk je dedičstvom abstraktného pohybu a fyzického divadla. Silná reč tela, založená na zničení všetkej prirodzenej logiky, rozdeľuje pohyb a mení ho na jedinečnú identitu.
 
Marcos Morau získal okrem iného aj cenu FAD Sebastià Gasch, ktorú udeľuje Nadácia FAD v oblasti umenia a dizajnu, a cenu TimeOut pre najlepšieho tvorcu. Za svoje diela získal ocenenia v mnohých národných a medzinárodných choreografických súťažiach, ako napríklad Hannoverská medzinárodná choreografická súťaž, Kodanská choreografická súťaž, Madrid a Masdanza.
 
Popri vlastnej tvorbe Marcos Morau pôsobí ako pedagóg, pričom prepája svoje choreografie s výučbou a vedie tiež kurzy a workshopy kreatívneho procesu a dramaturgie na konzervatóriách, nadstavbových kurzoch a na univerzitách, na Institut del Teatre, Univerzite umenia v Štrasburgu a na Sorbonne Nouvelle v Paríži.
 
Marcos Morau sa otvára novým formátom a jazykom, v ktorých sa hranice medzi operou, tancom a fyzickým divadlom stierajú viac než kedykoľvek predtým a hľadá nové spôsoby vyjadrenia a komunikácie v našich turbulentných, meniacich sa časoch.
 
 
Koprodukcia: Les Théâtres de la Ville de Luxembourg, Tanz im August/HAU – Hebbel am Ufer, Grec 2020 Festival de Barcelona – Institut de Cultura Ajuntament de Barcelona, Oriente Occidente Dance Festival, Divadlo Freiburg, Centro de Cultura Conde Duque, Mercat de les Flors, Temporada Alta, Hessisches Staatsballett v rámci Tanzplattform Rhein-Main, Sadler´s Wells
 
V spolupráci s Graner – Fàbriques de Creació a Teatre L’Artesà
 
Inscenáciu podporil PYRENART, projekt cezhraničnej spolupráce, v rámci programu Interreg VA Španielsko-Francúzsko-Andorra POCTEFA 2014 – 2020 – Európsky fond regionálneho rozvoja (EFRR)
 
S podporou INAEM – Ministerio de Cultura y Deporte de España a ICEC – Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya CONTACT Production and Management

Inscenačný tím

Námet a réžia Marcos Morau
Umelecký a dramaturgický konzultant Roberto Fratini
Vokálny asistent Mònica Almirall
Technická réžia a svetelný dizajn Bernat Jansà
Javiskový manažér, rekvizity a špeciálne efekty David Pascual
Výroba kostýmov Ma Carmen Soriano
Špeciálne efekty, výroba obrov Martí Doy
Rekvizity Mirko Zeni
Produkcia a logistika Cristina Goñi Adot
Vedúci produkcie Juanma Manuela Gil Galindo